Η μουσειοπαιδαγωγική στην Ελλάδα κατάρτιση και επιμόρφωση
Voir/ Ouvrir
Auteur
Μωραΐτου, ΣωτηρίαCommittee member
Γυιόκα, Λία
Supervisor name
Βέμη, Βασιλική
Date
2003Language
el
Access
free
Résumé
Το Μουσείο, σήμερα, δεν αντιμετωπίζεται πια σαν ένας μηχανισμός που παρουσιάζει
ουδέτερα τις αποδείξεις για την 'αλήθεια' του κόσμου, αλλά σαν ένας επικουρικός
εκπαιδευτικός μηχανισμός, που προσφέρει τα κατάλληλα εργαλεία για την ερμηνεία και
κατανόηση των μουσειακών αντικειμένων, ώστε ο επισκέπτης να επικοινωνήσει και να
ψυχαγωγηθεί. Τα μουσειακά αντικείμενα μπορούν να θεωρηθούν ως μια ανεξάντλητη πηγή
πληροφοριών και να αποτελέσουν αφορμή για γνώση και ποικίλες εμπειρίες. Η
μουσειοπαιδαγωγική διαδικασία, γέφυρα ανάμεσα στην εκπαίδευση και τον πολιτισμό, δεν
βασίζεται στην απλή παρουσίαση του συνόλου του μουσειακού χώρου και των συλλογών του,
ούτε στο μονόλογο, αλλά προϋποθέτει την ουσιαστική εμπλοκή του επισκέπτη. Πρόκειται για
μια δυναμική εκπαιδευτική διαδικασία, της οποίας σκοπός είναι η παιδαγωγική αξιοποίηση
των Μουσείων.
Στην εργασία αυτή, γίνεται μια προσπάθεια να παρακολουθήσουμε την πορεία της
s ~...................................... . ........................................... .................... - .
Μουσειοπαιδαγωγικής στην Ελλάδα, από την εμφάνισή της μέχρι σήμερα, και ιδιαίτερα
επιχειρούμε να περιγράφουμε ποια είναι η κατάσταση σήμερα στον τομεά αυτό, τόσο σε
επίπεδο κατάρτισης όσο και επιμόρφωσης. Ξεκινώντας με μια μικρή αναδρομή στην ιστορία
του Μουσείου και του ρόλου του στην κοινωνία σήμερα, φτάνουμε στην ανάγκη που προκύπτει
για μουσειακή εκπαίδευση, η οποία συντελείται μέσα από την μουσειοπαιδαγωγική διαδικασία.
Μέσα από την περιγραφή του περιεχομένου του κλάδου της Μουσειοπαιδαγωγικής, της
ιστορίας της, των σκοπών και των στόχων της, της μεθοδολογία της και ιδιαίτερα αυτής των
Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, γίνεται μια προσπάθεια να κατανοηθεί η νέα αυτή μουσειακή
και εκπαιδευτική διαδικασία. Στη συνέχεια, από την καταγραφή όσων Τμημάτων της
Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα συμπεριλαμβάνουν στα Προγράμματα Σπουδών τους
-τόσο σε προπτυχιακό όσο και σε μεταπτυχιακό επίπεδο- τη διδασκαλία της
Μουσειοπαιδαγωγικής, καθώς επίσης και των δημόσιων και ιδιωτικών φορέων που δείχνουν
ενδιαφέρον για την μουσειοπαιδαγωγική και προσφέρουν την ανάλογη επιμόρφωση, προκύπτει
ότι, η Μουσειοπαιδαγωγική βρίσκεται ακόμη στη φάση της αναζήτησης της ταυτότητάς της
και της θέσης που θα πρέπει να έχει μέσα στην μουσειακή και την εκπαιδευτική κοινότητα.
Τέλος, διατυπόνονται κάποια πρώτα συμπεράσματα και προοπτικές.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Πρόγραμμα Σπουδών Επιλογής. Τμήμα Μουσειοπαιδαγωγικής Εκπαίδευσης.