Η παραγωγή του αγαθού παιδεία στην κλασική πολιτική οικονομία

View/ Open
Author
Πέτρου, ΚυριάκοςSupervisor name
Ζουμπουλάκης, Μιχαήλ Σ.
Date
2007Language
el
Access
free
Abstract
Μέσα από την παρούσα μελέτη προσπάθησα να αναδείξω τις βασικές ιδέες των
εκπροσώπων της κλασικής οικονομικής σχολής στο θέμα της παιδείας, με σκοπό να
εξαγάγω τα συμπεράσματα από τον καθένα ξεχωριστά και τέλος να υποδείξω τα
βασικά συμπεράσματα της κλασικής σκέψης σε ότι αφορά την παιδεία και το
εκπαιδευτικό σύστημα. Οι οικονομολόγοι που με τα συγγράμματα τους, κυρίως, με
βοήθησαν να προχωρήσω στη μελέτη μου είναι οι Adam Smith, John Stuart Mill,
Thomas Robert Malthus, Jean Baptiste Say και Nassau William Senior.
Ξεκινώντας την μελέτη μου, στην εισαγωγή της πτυχιακής μου, προσπάθησα να
εξηγήσω τη ακριβώς είναι αυτό που ονομάζουμε παιδεία και τι είναι εκπαίδευση. Στα
επόμενα δύο υποκεφάλαια της εισαγωγής προσπάθησα να κάνω μια όσο το δυνατό
πιο μικρή ιστορικά αναδρομή, πρώτα της μετάβασης από τους σκοτεινούς αιώνες του
Μεσαίωνα προς την εποχή των Κλασικών, περνώντας από την Αναγέννηση και τον
Διαφωτισμό και έπειτα να παρουσιάσω την κατάσταση στην οποία βρισκόταν η
παιδεία στην Μεγάλη Βρετανία λίγο πριν την εμφάνιση του Adam Smith και των
υπόλοιπων Κλασικών.
Έπειτα, στο κυρίως θέμα της μελέτης προσπάθησα να αναφέρω με όσο πιο σαφή
τρόπο μπορούσα τις ιδέες και σκέψεις περί παιδείας των Smith, Mill, Malthus, Say
και Senior. Ο κύριος κορμός της μελέτης απορρέει μέσα από τα βασικότερα έργα των
προαναφερθέντων καθώς και από άλλους συγγραφείς οι οποίοι στο έργο τους
ανέφεραν τις εκπαιδευτικές ιδέες των κλασικών καθώς και τις ιδέες τους περί
κοινωνικού κράτους. Έπειτα χρησιμοποιώντας τα συμπεράσματα από τον κάθε ένα προσπάθησα να τα συνδυάσω όλα μαζί με σκοπό να παρουσιάσω τις ομοιότητες τους
και τις τυχών διαφορές τους με τελικό μου στόχο να καταλήξω στα βασικά
συμπεράσματα της εκπαιδευτικής πολιτικής της κλασικής οικονομικής σχολής.
Στο τελευταίο κεφάλαιο της μελέτης προσπάθησα, με όσο το δυνατό πιο απλά λόγια,
να αναδείξω τις δικές μου σκέψεις και απόψεις σε ότι αφορά τη λειτουργία ενός
εκπαιδευτικού συστήματος. Ο λόγος που μπήκα σε αυτό τον πειρασμό, είναι ότι
βρήκα κάποια κοινά σημεία μεταξύ των δικών μου σκέψεων με τις απόψεις των
κλασικών περί αποτελεσματικής παιδείας. Έτσι μελετώντας βαθύτερα τα
συγγράμματα τους, και κυρίως του John Stuart Mill, με βοήθησαν να δημιουργήσω
μια καλύτερη και πιο ολοκληρωμένη γνώμη γύρω από το θέμα της παιδείας.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Οικονομικών Επιστημών.