Επιδράσεις στους στόχους επίτευξης και εσωτερικής παρακίνησης ανάλογα με τη συμμετοχή στο μάθημα φυσικής αγωγής
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν να διερευνήσει αν οι προσωπικοί προσανατολισμοί
στόχων επίτευξης στο «εγώ» και στο «έργο» καθώς και η εσωτερική παρακίνηση
διαφέρουν ανάλογα με τη συμμετοχή στο μάθημα της φυσικής αγωγής, σε μαθητές και
μαθήτριες δημοσίων σχολείων της κεντρικής Ελλάδας. Ενενήντα μαθητές και μαθήτριες,
30 από την Δ δημοτικού, 30 από την Β γυμνασίου και 30 από την Β λυκείου, συμπλήρωσαν
ένα ερωτηματολόγιο όπου αξιολογούσε τον προσανατολισμό στόχων (Papaioannou,
1994) και την εσωτερική παρακίνηση (ΙΜΙ; McAuley, Dancan, & Tammen,
1989). Στη συνέχεια οι μαθητές δήλωναν πόσο συχνά συμμετείχαν στο μάθημα της
φυσικής αγωγής. Οι απαντήσεις των μαθητών στη συχνότητα συμμετοχής στο μάθημα
χωρίστηκαν σε ομάδα χαμηλής και υψηλής συμμετοχής. Διενεργήθηκε ανάλυση διακύμανσης
για να συγκριθούν οι μέσοι όροι στις μετρήσεις του προσανατολισμού των στόχων
και της εσωτερικής παρακίνησης ανά ομάδα μαθητών (χαμηλής και υψηλής συμμετοχής).
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπήρχαν σημαντικές διαφορές μεταξύ των 2 ομάδων
στις παρακάτω μεταβλητές: α) προσανατολισμός στο «έργο» (ρ =.001), β) ευχαρίστηση
/ διασκέδαση (ρ =.001), γ) προσπάθεια / σημανπκότητα (ρ =.001) και δ) α-
ντιλαμβανόμενη ικανότητα (ρ =.004). Συμπερασματικά, ο προσανατολισμός στο «έργο
» φαίνεται να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό συμμετοχής στο μάθημα, ενώ ο
προσανατολισμός στο «εγώ» όχι. Αντίστοιχα, η αναλαμβανόμενη ικανότητα, η ευχαρίστηση
/ διασκέδαση και προσπάθεια / σημανπκότητα διαφοροποιείται ανάλογα με τον
βαθμό συμμετοχής στο μάθημα της φυσικής αγωγής ενώ το άγχος / πίεση δεν έδειξε να
διαφοροποιείται. Παρόλα αυτά περαιτέρω μελέτη απαιτείται σε μελλοντικές έρευνες σε
μεγαλύτερο πληθυσμό μαθητών για εξαγωγή πιο ασφαλών συμπερασμάτων.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.