Η επίδραση της συναισθηματικής νοημοσύνης των διευθυντών στο σχολικό κλίμα, την επαγγελματική ικανοποίηση, το συναίσθημα στην εργασία και την επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών : ανάλυση στοιχείων από δύο επίπεδα

Προβολή/ Άνοιγμα
Συγγραφέας
Βάσιου, Αικατερίνη Χρ.Όνομα Επιβλέποντος
Καφέτσιος, Κωνσταντίνος
Σαραφίδου, Γιασεμή-Όλγα
Ημερομηνία
2008Γλώσσα
el
Πρόσβαση
ελεύθερη
Επιτομή
Η έννοια της συναισθηματικής νοημοσύνης, κατέκτησε σχετικά πρόσφατα το
ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας, καθώς επηρεάζει την κοινωνική
αλληλεπίδραση και τη συμπεριφορά των ατόμων και σχετίζεται με τις ηγετικές
ικανότητες και το εργασιακό περιβάλλον. Παράλληλα, όλο και μεγαλύτερος όγκος
ερευνών αναφέρεται στο σχολικό κλίμα και στις εργασιακές εμπειρίες των εργαζομένων
γενικά και των εκπαιδευτικών ειδικότερα. Η παρούσα έρευνα εστιάζει στη
συναισθηματική νοημοσύνη των διευθυντών σχολικών μονάδων και στην επίδραση που
έχει στο σχολικό κλίμα και στις εργασιακές εμπειρίες των υφισταμένων τους
εκπαιδευτικών. Το δείγμα αποτέλεσαν 34 διευθυντές σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας
και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του νομού Πέλλας και 199 υφιστάμενοί τους
εκπαιδευτικοί που υπηρετούσαν στις ίδιες σχολικές μονάδες, συνολικά 232
εκπαιδευτικοί. Οι εκπαιδευτικοί συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς, που
περιέχει την Κλίμακα Συναισθηματικής Νοημοσύνης, την Κλίμακα Γενικής
Ικανοποίησης από την Εργασία, το Ερωτηματολόγιο Ρύθμισης του Συναισθήματος, το
Ερωτηματολόγιο για το Δημιουργικό Σχολικό Κλίμα, την κλίμακα Maslach Burnout
Inventory, την Κλίμακα Περιστασιακού Αγχους και το Ερωτηματολόγιο Θετικών και
Αρνητικών Συναισθημάτων στην εργασία. Τα αποτελέσματα κατέδειξαν ότι, όσο
καλύτερα χειρίζονταν τα συναισθήματα των άλλων οι διευθυντές, τόσο πιο
\
ικανοποιημένοι από τη δουλειά τους δήλωναν οι υφιστάμενοί τους εκπαιδευτικοί.
Αντίθετα, όταν οι διευθυντές ρύθμιζαν καλύτερα το συναίσθημά τους, οι εκπαιδευτικοί
βίωναν λιγότερη επαγγελματική ικανοποίηση, υψηλότερα επίπεδα άγχους και
μεγαλύτερη επαγγελματική εξουθένωση. Φάνηκε επίσης ότι οι γυναίκες διευθύντριες με
υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη επιδρούν περισσότερο θετικά στην αντίληψη για το
δημιουργικό σχολικό κλίμα, στην επαγγελματική ικανοποίηση και στο θετικό
συναίσθημα των εκπαιδευτικών από τους άντρες συναδέλφους τους.
Ακαδημαϊκός Εκδότης
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.