Όλιβερ Τουίστ του Καρόλου Ντίκενς : πολυτροπικές προσεγγίσεις ενός λογοτεχνικού "κειμένου"
Mostra/ Apri
Autore
Στάμος, Νικόλαος Αθ.Supervisor name
Παπαρούση, Μαρία
Αναγνωστόπουλος, Βασίλειος Δ.
Data
2008Language
el
Access
free
Abstract
Στην παρούσα εργασία μελετούμε τη διαλογική σχέση που μπορούν να
αναπτύξουν λογοτεχνία, εικόνα και κινηματογράφος σε σχέση με το κλασσικό
αριστούργημα του Ντίκενς Όλιβερ Τουίστ. Αρχικά, παρουσιάζουμε συνοπτικά
ζητήματα λογοτεχνικού ενδιαφέροντος κι αποδοχής του έργου στη χώρα μας. Στη
συνέχεια, χρησιμοποιώντας στοιχεία μορφολογίας, κοινωνικής σημειωτικής αλλά και,
αντικρουόμενες με τη Θεωρία της Προσαρμογής, Θεωρίες της κινηματογραφικής
μεταφοράς (Barthes, Genette, Wagner), διερευνούμε την υφολογία και γλώσσα της
εικόνας και του κινηματογράφου αντίστοιχα κι ασχολούμαστε με επιλεγμένες
κινηματογραφικές εκδοχές (1948, 1968, 2005) και εικονογραφικές προσεγγίσεις
(Cruikshank, Κλασσικά εικονογραφημένα, ελληνικά παραδείγματα), δίνοντας έμφαση
στη σκηνή αναζήτησης τροφής. Εστιάζουμε το ενδιαφέρον μας στην ανάλυση
μορφολογικών και κοινωνικών όψεων των χαρακτήρων του Όλιβερ, του Φαγκίν και
της Νάνσυ, όπως αυτοί παρουσιάζονται στις εξεταζόμενες εικονογραφήσεις και
ταινίες. Αυτό που ουσιαστικά προκύπτει είναι η μεγάλη επιρροή που ασκεί το ποιόν
του δημιουργού, καθώς επίσης το κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι της περιόδου
δημιουργίας στη μεταφορά έργου παρελθούσης εποχής. Επιπλέον, αναδεικνύονται η
διαφορετικότητα των κινηματογραφικών ρεαλισμών, η σημασία της έννοιας της
αληθοφάνειας, καθώς επίσης η διαχρονικότητα του κλασσικού μυθιστορήματος υπό
διαφορετικό, ωστόσο, πρίσμα ανά εποχή.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.