Διερεύνηση της ανάπτυξης του λεξιλογίου σε παιδιά με σύνδρομο Down

View/ Open
Author
Λιάκου, ΕλένηSupervisor name
Σταυρούση, Παναγιώτα
Βλάχου, Αναστασία
Date
2006Language
el
Access
free
Abstract
Στην παρούσα μελέτη διερευνήθηκε η ανάπτυξη του λεξιλογίου των παιδιών
με σύνδρομο Down, καθώς επίσης και ο ρόλος ενός γνωστικού παράγοντα όπως η
βραχύχρονη μνήμη. Στην έρευνα συμμετείχαν 11 παιδιά με σύνδρομο Down ηλικίας
8-13 ετών (Μ.Ο = 10.6). Η συμμετοχή τους στην έρευνα έγινε με βάση τη
χρονολογική τους ηλικία και τη διάγνωση του συνδρόμου. Τα παιδιά αξιολογήθηκαν
σε τρεις φάσεις, σε καθεμία από τις οποίες εκτιμήθηκε: α) η ικανότητά τους να
κατανοούν το περιεχόμενο των λέξεων που τους παρουσιάζονται προφορικά και να
αποδίδουν τη σημασία τους, β) η ικανότητά τους να κατανοούν έννοιες που τους
παρουσιάζονται προφορικά και να τις αντιστοιχίζουν με εικόνες που απεικονίζουν το
περιεχόμενό τους και γ) η βραχύχρονη μνήμη. Σε κάθε φάση της έρευνας
χρησιμοποιήθηκε διαφορετικό ερευνητικό εργαλείο για την αξιολόγηση των
επιδόσεων των συμμετεχόντων: το Λεξιλόγιο του WISC-III για την εκτίμηση του
επιπέδου του λεξιλογίου που κατανοούν και αποδίδουν τη σημασία του τα παιδιά με
σύνδρομο Down, το PPVT για την αξιολόγηση του λεξιλογίου που κατανοούν και
μπορούν να το συνδυάσουν με εικόνες και η Μνήμη αριθμών του WISC-III για την
αξιολόγηση της βραχύχρονης μνήμης των συμμετεχόντων. Από τη συλλογή και
ανάλυση των δεδομένων βρέθηκε στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ των
επιδόσεων των συμμετεχόντων στην κατανόηση του λεξιλογίου μέσω της
προφορικής παρουσίασης εννοιών και απόδοσης της σημασίας τους (Λεξιλόγιο του
WISC-III) και των επιδόσεων στη δοκιμασία για την αξιολόγηση της βραχύχρονης
μνήμης (Μνήμη αριθμών του WISC-III). Καθώς η επίδοση στη δοκιμασία της
μνήμης αριθμών χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση της βραχύχρονης μνήμης
(Μνήμη αριθμών του WISC-III) (Gathercole, Hitch, Service, & Martin, 1997. Laws,
MacDonald, & Buckley, 1996), οδηγούμαστε στη διαπίστωση πως η κατανόηση του
λεξιλογίου μέσω προφορικής παρουσίασης εννοιών και απόδοσης της σημασίας τους
(WISC-III) συσχετίζεται με τη βραχύχρονη μνήμη. Ακόμη, με την ανάλυση
παλινδρόμησης ελέγχθηκε η ύπαρξη κάποιας μεταβλητής που χρησιμοποιήθηκε στην
έρευνα ως προβλεπτικός παράγοντας για την επίδοση των συμμετεχόντων στις
δοκιμασίες για την κατανόηση του λεξιλογίου (Λεξιλόγιο του WISC-III και PPVT).
Από τη συγκεκριμένη ανάλυση διαπιστώθηκε ότι οι επιδόσεις των παιδιών με
σύνδρομο Down στη δοκιμασία κατανόησης του λεξιλογίου μέσω της προφορικής
παρουσίασης εννοιών και απόδοσης της σημασίας τους (Λεξιλόγιο του WISC-III)
προβλέπονται από τις επιδόσεις τους στη δοκιμασία της μνήμης αριθμών. Συνεπώς, η
κατανόηση του λεξιλογίου των παιδιών με σύνδρομο Down εξηγείται από την
επίδοση της βραχύχρονης μνήμη.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής.