Η διάκριση φυσικών και τεχνητών αντικειμένων από παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας : εννοιολογική και σχεδιαστική αναπαράσταση
View/ Open
Author
Αγγελή, ΜαρίαSupervisor name
Μπονώτη-Λέγκα, Φωτεινή
Χρηστίδου, Βασιλεία
Date
2002Language
el
Notes
Παρατηρήσεις έκδοσης: λείπει η σελίδα 74 από το φυσικό τεκμήριο.
Access
free
Abstract
Η εργασία αυτή αποσκοπούσε να μελετήσει τις εξελικτικές διαφορές που παρουσιάζουν
οι ιδέες των παιδιών για τα φυσικά και τα τεχνητά αντικείμενα, καθώς και την
ικανότητά τους να ξεχωρίσουν τα άψυχα από τα έμψυχα και τις ιδιότητες που τα
διέπουν. Επίσης, σκοπός ήταν να εξεταστεί εξελικτικά η ικανότητα των παιδιών να
απεικονίσουν τα άψυχα και τα έμψυχα αντικείμενα. Για τον έλεγχο των υποθέσεων
χρησιμοποιήθηκε δείγμα 60 παιδιών του νηπιαγωγείου, της Β τάξης και της Δ τάξης
του δημοτικού. Τα παιδιά πέρασαν από μη δομημένη συνέντευξη και πραγματοποίησαν
ορισμένα σχεδιαστικά έργα. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η ηλικία
πράγματι επηρεάζει τις επιδόσεις των παιδιών τα μικρότερα έχουν την τάση για
μεταφυσικές απαντήσεις ενώ τα μεγαλύτερα επεξεργάζονται πιο λογικά τις απαντήσεις
που δίνουν. Παρατηρήθηκε, ακόμα, πως τα μεγαλύτερα παιδιά είναι εκείνα που τελικά
εμφανίζουν τα τεχνητά αντικείμενα με δραστηριότητες παρόμοιες με αυτές των φυσικών
και πως τα νήπια δεν σχεδιάζουν τα φυσικά και τα τεχνητά αντικείμενα στο ίδιο
περιβάλλον φαίνεται ότι όλα τα παιδιά είναι σε θέση να ξεχωρίσουν σαφώς τα έμψυχα
από τα άψυχα κι εντοπίζουν τις διαφορές τους τόσο βάσει εξωτερικών όσο και
εσωτερικών χαρακτηριστικών. Δε συμβαίνει το ίδιο, όμως, και με τις ομοιότητες που
εντοπίζονται σχεδόν αποκλειστικά στα εξωτερικά χαρακτηριστικά. Τέλος, η ποιοτική
ανάλυση των σχεδίων των παιδιών έδειξε, ότι τα περισσότερα παιδιά κάνουν σχέδια
αρκετά ευκρινή και ρεαλιστικά, τα οποία μπορούν να δώσουν πληροφορίες για τις
αντιλήψεις των παιδιών για τα φυσικά και τα τεχνητά αντικείμενα.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.