Επιδράσεις της συμπεριφοράς του προπονητή-τριας σε αθλητές-τριες καλαθοσφαίρισης και άλλων ομαδικών αθλημάτων
View/ Open
Author
Καραμουσαλίδης, ΓεώργιοςCommittee member
Θεοδωράκης, Ιωάννης
Λάϊος, Αθανάσιος
Supervisor name
Λαπαρίδης, Κωνσταντίνος
Date
2009Language
el
Access
free
Abstract
Η σχέση των προπονητών και αθλητών έχει μια ιδιαίτερη επιρροή στον
αγωνιστικό αθλητισμό. Σκοπός της έρευνας ήταν να εξετασθούν οι
επιδράσεις της συμπεριφοράς των προπονητών ομαδικών αθλημάτων
στην ικανοποίηση των αθλητών και στην ασάφεια των ρόλων τους στα
επιθετικά και αμυντικά καθήκοντα.
Χρησιμοποιήθηκαν το Ερωτηματολόγιο Προπονητικής Συμπεριφοράς
(Coaching Behavior Questionnaire, Williams et.al.2003), η Κλίμακα
Ικανοποίησης Αθλητών (Athletes Satisfaction Scale, Chelladurai et
al. 1988) και η Κλίμακα Ασάφειας Ρόλων (Role Ambiguity Scale,
Beauchamp et al. 2002) για τα επιθετικά και αμυντικά καθήκοντα.
Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 409 (αθλητές και αθλήτριες) της
καλαθοσφαίρισης (η=125), της πετοσφαίρισης (η=103), της
χειροσφαίρισης (η=75) και του ποδοσφαίρου (η=106) από τον Ελληνικό
χώρο. Οι αθλητές-ριες προέρχονταν από όλα τα επίπεδα των εθνικών
κατηγοριών μέχρι το επίπεδο του Α’ τοπικού.
Οι Επιβεβαιωτικές Παραγοντικές Αναλύσεις υποστήριξαν τη δομική
εγκυρότητα των ερωτηματολογίων και οι αναλύσεις αξιοπιστίας
επιβεβαίωσαν ικανοποιητικούς δείκτες Cronbach’s alpha αντίστοιχα για
όλους τους παράγοντες.
Οι Αναλύσεις Συσχετίσεων επιβεβαίωσαν την αξιοπιστία των
παραγόντων μεταξύ τους και έδειξαν ότι όταν ο προπονητής ήταν θετικός, χαλαρός και υποστηρικτικός αυτό είχε ως συνέπεια οι
αθλητές-τριες να είναι ικανοποιημένοι σημαντικά από την ηγεσία και
είχαν μικρότερη ασάφεια ρόλων, ενώ συνέβαινε ακριβώς το αντίθετο
όταν ο προπονητής ήταν αρνητικά ενεργοποιημένος.
Με βάση τα παραπάνω αποτελέσματα καταδεικνύεται η σημαντικότητα
του πώς πρέπει να συμπεριφέρονται οι προπονητές ομαδικών
αθλημάτων. Κατά τη διάρκεια των αγώνων θα πρέπει να παραμένουν
ατάραχοι και χαλαροί, με θετική ανατροφοδότηση ακόμη και σε πιθανά
λάθη, με συνεχή προσπάθεια αύξησης της αυτοπεποίθησης των
αθλητών. Να έχουν δηλαδή με λίγα λόγια μια θετική και υποστηρικτική
συμπεριφορά απέναντι στους αθλητές τους. Επίσης θα πρέπει να
καθορίζουν σαφείς και ξεκάθαρους ρόλους στους αθλητές-τριες τους
για τα επιθετικά και αμυντικά τους καθήκοντα ώστε με αυτόν τον
τρόπο να πετυχαίνουν παράλληλα και την μέγιστη ικανοποίηση τους. Η
ικανοποίηση των αθλητών συμβάλλει σε ένα θετικό - ευχάριστο κλίμα
και αυτό με τη σειρά του στη βελτίωση και ανάπτυξη (προσωπική
αλλά και ομαδική, κατά επέκταση στη βελτίωση της απόδοσης τους).
Academic publisher
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.
Collections
- Διδακτορικές Διατριβές (ΤΕΦΑΑ) [138]
- Διδακτορικές Διατριβές ΠΘ [1572]