Ο ρόλος του διευθυντή για την αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
View/ Open
Author
Μπιντάκα, Ελένη Α.Supervisor name
Σαΐτης, Χρίστος Α.
Κόλλιας, Βασίλειος
Date
2006Language
el
Access
free
Abstract
Η παρούσα µεταπτυχιακή εργασία σκοπό έχει να διερευνήσει κατά πόσο η σχολική
ηγεσία των σχολείων της ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης του Νοµού Μαγνησίας, όπως
ασκείται σήµερα, συµβάλλει στην αποτελεσµατική λειτουργία τους, καθώς και να
εξετάσει τους παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική αποτελεσµατικότητα.
Για το σκοπό αυτό, αρχικά στο πρώτο µέρος της εργασίας εξετάζεται η έννοια της
σχολικής ηγεσίας υπό το πρίσµα της συστηµικής θεώρησης και στη συνέχεια γίνεται
αναφορά στο αποτελεσµατικό σχολείο. Ακολουθεί η παρουσίαση των γνωρισµάτων
και των ικανοτήτων που πρέπει να διαθέτει ο αποτελεσματικός διευθυντής -
εκπαιδευτικός ηγέτης, για να επιτελέσει µε επιτυχία το έργο του σύμφωνα µε τις
σχετικές μελέτες και έρευνες για την σχολική αποτελεσματικότητα.
Στο δεύτερο μέρος της εργασίας παρουσιάζεται η εµπειρική έρευνα, η οποία
διεξήχθη ανάμεσα στους διευθυντές των σχολικών μονάδων της ∆ευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης του Νομού Μαγνησίας. Τα δεδομένα της έρευνας προέκυψαν από
συλλογή στοιχείων µε τη μέθοδο του γραπτού ερωτηματολογίου Συγκεκριμένα,
παρουσιάζονται τα εμπειρικά αποτελέσματα της έρευνας ως προς το ρόλο της σχολικής
ηγεσίας για την αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου, καθώς και η ερµηνεία των
εμπειρικών αποτελεσμάτων.
Τέλος, παρουσιάζονται τα συµπεράσματα που προκύπτουν από την παρούσα έρευνα
και διατυπώνονται προτάσεις για την αποτελεσματική άσκηση της σχολικής ηγεσίας,
ώστε οι σχολικές μονάδες να αυξήσουν την αποτελεσματικότητά τους. This dissertation aims at investigating educational leadership as it is practised in the
schools of Secondary Education in the Prefecture of Magnesia and whether it leads to
school effectiveness by examining the factors that affect it.
To this end, in the first part, the study begins with examining the key concept of
educational leadership from the perspective of systemic theory. It then goes on to
define and explain the concepts of school effectiveness and leader effectiveness.
Furthermore, the characteristics of the effective school leader are discussed as
described by educational leadership and school effectiveness research.
In the second part of the dissertation, the empirical research, which was conducted
amongst the school principals of Secondary Education of the Prefecture of Magnesia, is
presented. The data collection method employed for the aforementioned research was
that of the questionnaire. More specifically, the results and the analysis of the data
collected are presented, analysed and discussed.
Finally, based on the results emerging from the research data, this dissertation
proposes measurements that should be taken for developing effective schools and
effective school leaders.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.