Αξιολόγηση της επιμόρφωσης καθηγητών - τριών Φυσικής Αγωγής του προγράμματος "Καλλιπάτειρα"

Προβολή/ Άνοιγμα
Συγγραφέας
Κεφαλληνού-Τζινιέρη, ΙωάνναΌνομα Επιβλέποντος
Αυγερινός, Ανδρέας
Ημερομηνία
2009Γλώσσα
el
Λέξη-κλειδί
Πρόσβαση
ελεύθερη
Επιτομή
Ο σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η αξιολόγηση της επιμόρφωσης
καθηγητών Φυσικής Αγωγής (ΚΦΑ) που υλοποίησαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Καλλιπάτειρα. Ειδικότερα, οι σκοποί αυτής της εργασίας αφορούσαν στην αξιολόγηση:
α) της οργάνωσης του προγράμματος επιμόρφωσης, β) των θεματικών ενοτήτων του, γ)
των εισηγητών και των εκπαιδευτών στις ομάδες εργασίας, και γ) των στάσεων, της
αυτό-αποτελεσματικότητας και των γνώσεων των επιμορφούμενων ως προς τη
διδασκαλία θεμάτων που σχετίζονται με τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη
διαπολιτισμικότητα, το ρατσισμό και την ισότητα στη κοινωνία. Στην έρευνα
συμμετείχαν 1209 καθηγητές - τριες ΦΑ που υπηρετούσαν στην πρωτοβάθμια και
δευτεροβάθμια εκπαίδευση και έλαβαν μέρος σε ένα εντατικό σεμινάριο 40 συνολικά
ωρών που υλοποιήθηκε δια ζώσης, σε πέντε συνεχόμενες μέρες, σε διαφορετικά
γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν στο τέλος της
επιμόρφωσης ένα ερωτηματολόγιο μέσω του οποίου αξιολογήθηκαν οι παραπάνω
μεταβλητές. Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι οι συμμετέχοντες αξιολόγησαν πολύ
θετικά: α) όλους τους τομείς που σχετίζονταν με την οργάνωση (διδακτικό υλικό,
διαλέξεις, βιωματικά σεμινάρια, διαμονή), β) το περιεχόμενο όλων των θεματικών
ενοτήτων, και γ) τους εισηγητές στον πρωινό κύκλο μαθημάτων και τους εκπαιδευτές
τους στις πρακτικές δράσεις στον απογευματινό κύκλο. Παράλληλα, τα ευρήματα
έδειξαν ότι όλοι συμμετέχοντες αύξησαν στατιστικά σημαντικά τις γνώσεις τους,
βελτίωσαν τις στάσεις τους ως προς τη διδασκαλία θεμάτων που σχετίζονται με το
αντικείμενο του προγράμματος Καλλιπάτειρα, και αισθάνθηκαν πιο ικανοί να
διαχειριστούν δύσκολα ζητήματα που σχετίζονται με τη διδασκαλία. Τα ευρήματα
υποστηρίζουν την άποψη ότι για να καταστούν αποτελεσματικοί οι διδάσκοντες στη
διδασκαλία καινοτόμων θεμάτων όπως αυτά του προγράμματος Καλλιπάτειρα πρέπει να
εκπαιδευτούν στις διαστάσεις και στη διαδικασία εφαρμογής του. Η ουσιαστική
επιμόρφωση συμβάλλει στον εκσυγχρονισμό των παιδαγωγικών αντιλήψεων και
στρατηγικών και στην ανανέωση του περιεχομένου διδασκαλίας. Η πολιτεία θα πρέπει
να δρομολογήσει άμεσα ένα ευέλικτο μηχανισμό διαρκούς επιμόρφωσης που θα
επιτρέπει άμεση και οικονομική πρόσβαση σε επίκαιρη γνώση. Έτσι, σε μελλοντικές προσεγγίσεις θα ήταν χρήσιμο να χρησιμοποιηθούν στην επιμόρφωση οι σύγχρονες
τεχνολογίες για εκπαίδευση από απόσταση με σύγχρονη και ασύγχρονη διδασκαλία.
Ακαδημαϊκός Εκδότης
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.