Η σχέση του προαγωνιστικού άγχους με το θετικό και αρνητικό αυτοδιάλογο σε αθλητές στίβου

Προβολή/ Άνοιγμα
Συγγραφέας
Ηλιάκη, ΕιρήνηΌνομα μέλους επιτροπής
Θεοδωράκης, Γιάννης
Γούδας, Μάριος
Όνομα Επιβλέποντος
Χατζηγεωργιάδης, Αντώνης
Ημερομηνία
2008Γλώσσα
el
Πρόσβαση
ελεύθερη
Επιτομή
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να μελετήσει τη σχέση του άγχους και του
αυτοδιαλόγου στον αγώνα σε αθλητές στίβου. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 138
αθλητές με μέσο όρος ηλικίας τα 19.75 έτη (Τ.Α - 4.30) και μέσο όρο αγωνιστικής
εμπειρίας τα 5.73 έτη (Τ.Α = 3.89). Για την αξιολόγηση του αρνητικού και θετικού
αυτοδιαλόγου χρησιμοποιήθηκε το Automatic Self-Talk Questionnaire for Sports
(ASTQS; Zourbanos, Hatzigeorgiadis, Theodorakis, & Chroni, 2007) και για την
αξιολόγηση του αγωνιστικού άγχους χρησιμοποιήθηκε το Ερωτηματολόγιο Αθλητικού
Άγχους Προδιάθεσης (Καρτερολιώτης & Σταύρου, 1996). Αναλύσεις παλινδρόμησης
έδειξαν ότι το γνωστικό άγχος προέβλεψε αρνητικά τον αυτοδιάλογο των αθλητών που
αφορούσε αυτοπεποίθηση (R = .17, ρ < .01) και έλεγχο άγχους (R = .05, ρ < .05), και
θετικά τον αυτοδιάλογο που αφορούσε ανησυχία (R = .45, ρ < .01), σωματική κούραση
(R2 = .15, ρ < .01), και εγκατάλειψη προσπάθειας (R2 = Α6, ρ < .01). Συνολικά, τα
αποτελέσματα υποστηρίζουν ότι το άγχος επηρεάζει τον αυτοδιάλογο των αθλητών, και
κυρίως τον αρνητικό. Στην αθλητική βιβλιογραφία έχει υποστηριχτεί ότι το άγχος μπορεί
να επηρεάσει αρνητικά την απόδοση, ενώ παράλληλα έχει υποστηριχτεί ότι ο αρνητικός
αυτοδιάλογος έχει αρνητικές επιπτώσεις στην απόδοση. Τα αποτελέσματα της παρούσας
έρευνας δείχνουν ότι η σχέση μεταξύ άγχους και απόδοσης πιθανώς να ερμηνεύεται από
τον αρνητικό αυτοδιάλογο που προκαλεί το άγχος.
Ακαδημαϊκός Εκδότης
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.