Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΤριανταφυλλίδης, Τριαντάφυλλος Α.el
dc.creatorΧριστάκης, Ιωάννης Γ.el
dc.date.accessioned2015-07-24T12:23:54Z
dc.date.available2015-07-24T12:23:54Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.other5830
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11615/14460en
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26253/heal.uth.6081
dc.description.abstractΤο παραδοσιακό μοντέλο διδασκαλίας των κλασμάτων εστιάζει κυρίως στην εκμάθηση από τα παιδιά κανόνων και στην ανάπτυξη υπολογιστικών δεξιοτήτων. Διεθνείς έρευνες έχουν αναδείξει την αναποτελεσματικότητα μιας παραδοσιακής προσέγγισης στη διδασκαλία των κλασματικών εννοιών, καθώς και τις εσφαλμένες αντιλήψεις των παιδιών σε σχέση με τις έννοιες αυτές. Ένα σημαντικό μέρος της διεθνούς βιβλιογραφίας για τη διδασκαλία και τη μάθηση στα κλάσματα εστιάζει στους παράγοντες που διαμορφώνουν το μαθησιακό περιβάλλον μέσα στο οποίο το παιδί μπορεί να οικοδομήσει τη γνώση για τα κλάσματα. Κυρίως προτείνεται η χρήση πολλαπλών αναπαραστάσεων (εμβαδού, μήκους, διακριτών αντικειμένων) με διαφορετικά μέσα (χειραπτικά υλικά, εφαρμογές εκπαιδευτικού λογισμικού). Επομένως, στον αντίποδα του παραδοσιακού μοντέλου τοποθετείται η μαθησιακή θεωρία του εποικοδομισμού (constructivist learning), θέτοντας στο κέντρο της μαθησιακής διαδικασίας το παιδί ως κατασκευαστή της ίδιας της γνώσης του, και διαμορφώνοντας παράλληλα ένα μαθησιακό περιβάλλον που συνάδει με τις επιταγές μιας εποικοδομητικής διδασκαλίας (constructivist teaching). Στο πρώτο μέρος του κεφαλαίου παρουσιάζουμε μιαν ανασκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας στον χώρο των εννοιών στα κλάσματα. Ακολουθεί η έρευνα της οποίας το κεντρικό ερώτημα αφορά στη μελέτη της επίδρασης ενός κατάλληλα διαμορφωμένου μαθησιακού περιβάλλοντος με χρήση χειραπτικών υλικών (κλασματικές λωρίδες, κλασματικούς κύκλους, ορθογώνια, τετράγωνα και αριθμογραμμές) και εκπαιδευτικού λογισμικού (“Representing Fractions” και ‘Tractions Operations” της Sunburst), στον τρόπο με τον οπαίο τα παιδιά προσεγγίζουν και οικοδομούν τη γνώση για τις κλασματικές έννοιες καμ ειδικότερα, τις πράξεις και την επίλυση προβλημάτων με κλασματικούς αριθμούς. Η έρευνά μας πραγματοποιήθηκε σε δημοτικό σχολείο της Λάρισας όπου τα δύο τμήματα της Ε' τάξης αποτέλεσαν το ένα την ομάδα ελέγχου και το άλλο την ομάδα παρέμβασης. Οι κλασματικές έννοιες που μελετήσαμε ήταν κυρίως οι τέσσερις πράξεις στα κλάσματα και συμπληρωματικά η έννοια «Μέρος — Όλο», οι έννοιες της κλασματικής ισοδυναμίας, του καταχρηστικού κλάσματος και του μεικτού αριθμού, της σύγκρισης στα κλάσματα, της δίκαιης μοιρασιάς. Για να συλλέξουμε το υλικό της έρευνας χρησιμοποιήσαμε ημιδομημένες συνεντεύξεις (pre-, και post-interviews), ερωτηματολόγια / δοκιμασίες (pre-, και post-tests), καταγραφές από δύο βιντεοκάμερες (μια σταθερή και μια κινούμενη), καθώς και τις σημειώσεις των παρατηρητών που παρακολούθησαν τις διδακτικές παρεμβάσεις στο σύνολό τους. Επιπλέον, συγκεντρώσαμε και αναλύσαμε τα φύλλα εργασίας των παιδιών με τα οποία αυτά εργάστηκαν στη φάση των διδακτικών παρεμβάσεων. Η προσέγγισή μας όσον αφορά τη συλλογή, ανάλυση και την επεξεργασία των δεδομένων μας ήταν κυρίως ποιοτική. Από την ανάλυση των δεδομένων που συλλέξαμε πριν, στη διάρκεια και μετά τις διδακτικές παρεμβάσεις προέκυψε ότι τα παιδιά της ομάδας παρέμβασης, σε σύγκριση με εκείνα της ομάδας ελέγχου, σημείωσαν σημαντική βελτίωση στην κατανόηση και επεξεργασία των κλασματικών εννοιών. Πιο συγκεκριμένα, ανέπτυξαν σε σημαντικό βαθμό Ill τη δυνατότητα να επιλύουν προβλήματα με κλάσματα, επιδεικνύοντας συνεργασία στην ομάδα, αυθόρμητη χρήση χειραπτικών υλικών και αναπαραστατικών σχημάτων στο χαρτί κατά τη διαδικασία επίλυσης και παρουσίασης των λύσεων, καθώς και λεκτική ερμηνεία ή αιτιολόγηση των απαντήσεων.el
dc.language.isoelen
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalen
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en
dc.subject.otherΚΛΑΣΜΑΤΑ -- ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ (ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗΣ)el
dc.subject.otherΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗΣ -- ΕΡΕΥΝΑel
dc.titleΠράξεις στα κλάσματα : οικοδομώντας ένα περιβάλλον μάθησης με χρήση χειραπτικού και ψηφιακού υλικούel
dc.typemasterThesisen
heal.recordProviderΠανεπιστήμιο Θεσσαλίας - Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησηςel
heal.academicPublisherΠανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.el
heal.academicPublisherIDuthen
heal.fullTextAvailabilitytrueen
dc.rights.accessRightsfreeen
dc.contributor.committeeMemberΧατζηκυριάκου, Κώσταςel


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International