Συλλογική άσκηση διοίκησης σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης : η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων
Mostra/ Apri
Autore
Χατζηιωαννίδης, ΓεώργιοςSupervisor name
Σαραφίδου, Γιασεμή-Όλγα
Data
2010Language
el
Access
free
Abstract
Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων αποτελεί μια
σημαντική παράμετρο στην άσκηση της διοίκησης μιας σχολικής μονάδας. 143
εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης συμμετείχαν στην παρούσα συσχετιστική /
προβλεπτική μελέτη επισκόπησης που έχει στόχο να διερευνήσει την πραγματική
συμμετοχή των εκπαιδευτικών, την επιθυμητή τους συμμετοχή και την απόκλιση της
πραγματικής από την επιθυμητή συμμετοχή σε τρεις τομείς εκπαιδευτικών αποφάσεων:
στο Λειτουργικό Έργο, το Διοικητικό Τομέα και τα Θέματα Εκπαιδευτικών. Η
συμμετοχή τους εξετάστηκε σε σχέση με τέσσερις μεταβλητές: την Αποξένωση στο χώρο
εργασίας, την αντίληψη για το Σχολικό Κλίμα της μονάδας, την Αίσθηση Αυτο-
αποτελεσματικότητας στη διδασκαλία και την Ικανοποίηση από την Εργασία. Με τη
συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου οι συμμετέχοντες κατέδειξαν το βαθμό συμμετοχής
τους και εξέφρασαν τις αντιλήψεις τους για τομείς και ζητήματα της σχολικής
καθημερινότητάς τους. Τα αποτελέσματα δείχνουν πως οι εκπαιδευτικοί στερούνται
συμμετοχής και στους τρεις τομείς εκπαιδευτικών αποφάσεων, περισσότερη στέρηση
όμως καταγράφεται στον Διοικητικό Τομέα. Όταν συμμετέχουν σε αποφάσεις του
Διοικητικού Τομέα και των Θεμάτων των Εκπαιδευτικών μειώνεται η αποξένωση στο
χώρο εργασίας τους. Μεγαλύτεροι σε ηλικία εκπαιδευτικοί σημειώνουν μεγαλύτερη
πραγματική συμμετοχή σε αποφάσεις που αναφέρονται κυρίως στον Διοικητικό Τομέα.
Επιπλέον, όσο μεγαλύτερη η πραγματική συμμετοχή των εκπαιδευτικών τόσο καλύτερη
η αίσθηση που έχουν για το σχολικό κλίμα της μονάδας και όσο μεγαλύτερη η στέρηση
της συμμετοχής τόσο μεγαλύτερη και η αίσθηση μη ικανοποιητικού σχολικού κλίματος.
Η συμμετοχή σε αποφάσεις σε Θέματα Εκπαιδευτικών αποτελεί ισχυρός προβλεπτικός
παράγοντας της έλλειψης αποξένωσης από τη μία και της αίσθησης για θετικό σχολικό
κλίμα από την άλλη. Τα πορίσματα τίθενται υπό συζήτηση σε σχέση με την υπάρχουσα
βιβλιογραφία.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.