Το σχολικό κλίμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση : μια εμπειρική προσέγγιση στις σχολικές μονάδες του Δήμου Θεσσαλονίκης
View/ Open
Author
Καρυπίδου, ΑγάπηSupervisor name
Πασιαρδή, Γεωργία
Πασιαρδής, Πέτρος
Date
2009Language
el
Notes
Παρατηρήσεις έκδοσης: παρόραμα στη σελιδαρίθμηση.
Access
free
Abstract
Τις τελευταίες δεκαετίες οι έρευνες που έχουν διενεργηθεί σε διεθνές επίπεδο έχουν
καταδείξει το σχολικό κλίμα ως έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες, που
συντελούν στη δημιουργία των αποτελεσματικών σχολείων. Στην παρούσα έρευνα,
προσδιορίζεται αρχικά σε θεωρητικό επίπεδο η έννοια του σχολικού κλίματος, γίνεται
ανασκόπηση της βιβλιογραφίας, και στη συνέχεια πραγματοποιείται η εμπειρική
διερεύνηση του σχολικού κλίματος ως προς τις παραμέτρους “επικοινωνία”, “συνεργασία”,
“οργάνωση και διοίκηση” και “μαθητές”, καταγράφοντας τις αντιλήψεις και τις στάσεις των
εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στα σχολεία του Δήμου Θεσσαλονίκης
σχετικά με το σχολικό κλίμα που επικρατεί σ’ αυτά.
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας συμπλήρωσης ερωτηματολογίου που
μοιράστηκε στους εκπαιδευτικούς και την ανάλυση των δεδομένων προέκυψαν τα
ακόλουθα αποτελέσματα: Πρώτον, προκύπτει ότι υπάρχει ταύτιση απόψεων σε μεγάλο
βαθμό μεταξύ των δύο ομάδων των εκπαιδευτικών (διευθυντών και διδασκόντων), σχετικά
με τις ερωτήσεις (εξαρτημένες μεταβλητές) του ερωτηματολογίου της έρευνας. Δεύτερον, οι
συμπεριφορές των εκπαιδευτικών του δείγματος δε διαφοροποιούνται ως προς το φύλο.
Τρίτον, σε σχέση με το ρόλο των εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα εμφανίζονται
διαφορές απόψεων, με τους διδάσκοντες να εμφανίζονται περισσότερο δυσάρεστημένοι με
την παράμετρο “συνεργασία” και τους διευθυντές με την παράμετρο “επικοινωνία”.
Τέταρτον, οι συμπεριφορές των εκπαιδευτικών του δείγματος διαφοροποιούνται ως προς τις
παραμέτρους “επικοινωνία”, “συνεργασία”, “οργάνωση και διοίκηση”, με την ομάδα των
εκπαιδευτικών με τη μικρότερη εμπειρία να εκφράζει μεγαλύτερη δυσαρέσκεια για τις
παραπάνω παραμέτρους από τις άλλες ομάδες του δείγματος. Τέλος, οι συμπεριφορές των
εκπαιδευτικών του δείγματος στην αξιολόγηση της παραμέτρου “συνεργασία”
διαφοροποιούνται ως προς τα έτη διδακτικής εμπειρίας στο συγκεκριμένο σχολείο με την
αξιολόγηση της παραμέτρου να είναι χαμηλή για τα άτομα με μικρή διδακτική εμπειρία και
να αυξάνει όσο τα διδακτικά έτη αυξάνονται.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.