Η εδαφικότητα στο νηπιαγωγείο

Προβολή/ Άνοιγμα
Συγγραφέας
Γκοσδή, ΒασιλικήΌνομα Επιβλέποντος
Κακανά, Δόμνα-Μίκα
Μπότσογλου, Καφένια
Ημερομηνία
2009Γλώσσα
el
Πρόσβαση
ελεύθερη
Επιτομή
Η παρούσα διπλωματική εργασία επεδίωξε να μελετήσει το φαινόμενο της
εδαφικότητας στα παιδιά προσχολικής ηλικίας, κατά τη διάρκεια του ελεύθερου
παιχνιδιού στο νηπιαγωγείο. Ειδικότερα, μελέτησε τους παράγοντες που οδήγησαν τα
νήπια στο να επιλέξουν μια περιοχή για να παίξουν, την ύπαρξη ή μη οριοθέτησης και
υπεράσπισης της περιοχής αυτής και τον τρόπο που το κάνουν (λεκτικά, σωματικά,
με αντικείμενα). Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της συστηματικής
παρατήρησης και καταγραφής συμβάντων, γεγονότων και συμπεριφορών μέσα στη
σχολική αίθουσα. Η παρατήρηση ήταν συμμετοχική και ο βαθμός συμμετοχής του
παρατηρητή στην ερευνητική διαδικασία, ήταν αυτός του παρατηρητή ως
συμμετέχοντα. Μέσα από τα αποτελέσματα προέκυψε, ότι οι κανόνες της τάξης για
την διαχείριση των γωνιών και η ύπαρξη μοκέτας στις γωνιές, ήταν από τους
σημαντικότερους παράγοντες επιλογής ενός πεδίου παιχνιδιού από τα νήπια.
Επιπλέον, βρέθηκε ότι η τοποθέτηση αντικειμένων γύρω από την περιοχή που είχαν
επιλέξει για να παίξουν και η στάση του σώματος τους, ήταν από τους βασικούς
τρόπους οριοθέτησης του πεδίου παιχνιδιού. Ακόμη από τα αποτελέσματα προέκυψε,
ότι η προσωπικότητα, το φύλο, η φήμη, η πρόθεση και οι φιλίες που είχε το παιδί που
εισέβαλε σε περιοχές όπου έπαιζαν άλλα παιδιά, επηρέαζαν τον τρόπο υπεράσπισης
του πεδίου παιχνιδιού. Τέλος, ένα νήπιο θεωρούσε ότι είχε την κυριότητα ενός πεδίου
παιχνιδιού όταν πήγαινε πρώτο σ’ αυτό αλλά και όταν το επισκεπτόταν συχνά.
Ακαδημαϊκός Εκδότης
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.