Εργασιακή και συναισθηματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών από το χώρο εργασίας

Προβολή/ Άνοιγμα
Συγγραφέας
Κονταξή, Μ.Όνομα Επιβλέποντος
Σαΐτης, Χρίστος Α.
Σαραφίδου, Ε.
Ημερομηνία
2007Γλώσσα
el
Πρόσβαση
ελεύθερη
Επιτομή
Η έρευνα αυτή εξετάζει τα εσωτερικά κίνητρα, την επαγγελματική ικανοποίηση
και το θετικό συναίσθημα στο σχολικό περιβάλλον που δραστηριοποιούνται
οι εκπαιδευτικοί του δημόσιου σχολείου στην Περιφέρεια Θεσσαλίας.
Η βιβλιογραφική μελέτη των κινήτρων βασίστηκε στη θεωρία των Deci &
Ryan (1985), ενώ έγινε και ανασκόπηση των ερευνών που αφορούν την επαγγελματική
ικανοποίηση και το θετικό συναίσθημα στο σχολείο. Οι υποθέσεις
ερευνούν τη σχέση των εσωτερικών κινήτρων με την ικανοποίηση και το θετικό
συναίσθημα στο σχολικό περιβάλλον, καθώς και το βαθμό υποκίνησης των
εκπαιδευτικών από τα εσωτερικά κίνητρα στο εκπαιδευτικό τους έργο. Οι
συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο που περιελάμβανε κλίμακα:
βασικών ψυχολογικών αναγκών στην εργασία, επαγγελματικής ικανοποίησης
και θετικού συναισθήματος. Τα αποτελέσματα έδειξαν χαμηλό βαθμό, αυτονομίας,
μέτριο βαθμό αποδοτικότητας και διαπροσωπικών σχέσεων, ενώ παρουσίασαν
θετική συσχέτιση με την επαγγελματική ικανοποίηση και το θετικό
συναίσθημα. Οι γυναίκες βρέθηκε να εμφανίζουν περισσότερη αποδοτικότητα
στο εκπαιδευτικό τους έργο, οι έχοντες πολλά χρόνια προϋπηρεσία μεγαλύτερη
αυτονομία από τους έχοντες λίγα χρόνια υπηρεσία, ενώ οι δάσκαλοί έχουν
μεγαλύτερο βαθμό αυτονομίας στη δουλειά τους και πιο έντονες διαπροσωπικές
σχέσεις από τους καθηγητές δευτεροβάθμιας. Η ενίσχυση των εσωτερικών
κινήτρων για την ολοκλήρωση του κάθε ατόμου στην εργασία του σε συνδυασμό
με την αναγκαία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση μπορούν να εξασφαλίσουν
εκπαιδευτική ανάπτυξη.
Ακαδημαϊκός Εκδότης
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.