Η άσκηση ως παράγων διαφοροποίησης των φυσικών, γνωστικών, και λειτουργικών ικανοτήτων, της ψυχολογικής κατάστασης, και της συμπεριφοράς των ασθενών με άνοια τύπου Alzheimer
Voir/ Ouvrir
Auteur
Μουζακίδης, ΧρήστοςCommittee member
Τσολάκη, Μάγδα
Κουτεντάκης, Γιάννης
Supervisor name
Θεοδωράκης, Γιάννης
Date
2005Language
el
Access
free
Résumé
Η νόσος του Alzheimer (ΝΑ) εκτιμάται ότι είναι η πιο συχνή μορφή άνοιας (50%-
65%). Εκδηλώνεται κυρίως σε άτομα που βρίσκονται στο 65° έτος της ηλικίας τους και
μεγαλύτερα, και προσβάλλει περιοχές του εγκεφάλου υπέυθυνες για τη μνήμη, τη σκέψη
και τη γλώσσα. Παρά τη πρόοδο της επιστήμης, τα αίτια που την προκαλούν παραμένουν
ανεξιχνίαστα, ενώ δεν έχει ακόμα βρεθεί θεραπεία. Η άσκηση έχει αποδειχθεί ότι επιφέρει
βελτιώσεις τόσο στις φυσικές, γνωστικές, και λειτουργικές ικανότητες των ηλικιωμένων
όσο και στη ψυχολογική τους κατάσταση. Προγράμματα άσκησης που εφαρμόστηκαν σε
ασθενείς με ΝΑ φαίνεται να συνεισφέρουν θετικά στη βελτίωση των γνωστικών (χρόνος
αντίδρασης, προσοχή, βραχύχρονη αποθήκευση) και λειτουργικών (ύπνος, διατροφή,
κοινωνικότητα) ικανοτήτων καθώς και στη τροποποίηση της συμπεριφοράς (κινητική
ανησυχία, επιθετική συμπεριφορά, άγχος), των ασθενών αυτών. Σκοπός της παρούσας
μελέτης ήταν η διερεύνηση της υπόθεσης ότι ένα πολυμορφικό πρόγραμμα άσκησης,
ειδικά σχεδιασμένο για να αντιμετωπίσει τα ελλείμματα που παρατηρούνται στην εξέλιξη
της νόσου, μπορεί να έχει θετική επίδραση στο γνωστικό, λειτουργικό και συμπεριφορικό
προφίλ των ασθενών με ΝΑ, καθώς και στη ψυχολογική τους κατάσταση. Μεθοδολογία.
Το δείγμα αποτελούσαν 24 ασθενείς που πληρούσαν τα κριτήρια (NINCDS-ADRDA και
DSM IV) για τη νόσο του Alzheimer και οι οποίοι αποτέλεσαν την πειραματική ομάδα (12
ασθενείς 8 άνδρες και 4 γυναίκες, μέση ηλικία Μ = 65.70 έτη, και 9.33 έτη εκπαίδευσης)
και την ομάδα ελέγχου (12 ασθενείς, 8 άνδρες και 4 γυναίκες, μέση ηλικία Μ = 68.50 έτη,
και 8.92 έτη εκπαίδευσης). Η πειραματική διαδικασία διήρκεσε 36 εβδομάδες. Όλοι οι
ασθενείς αξιολογήθηκαν για τη γνωστική (MMSE), λειτουργική (FRSSD),
συναισθηματική (GDS) και συμπεριφορική (ΝΡΙ) τους κατάσταση δύο εβδομάδες πριν την
έναρξη, και μετά τη λήξη της πειραματικής διαδικασίας, ενώ η πειραματική ομάδα μετρήθηκε και σε μία δέσμη ψυχοκινητικών δοκιμασιών. Αποτελέσματα. Βρέθηκε ότι,
μετά το τέλος του προγράμματος, οι ασθενείς της πειραματικής ομάδας διατήρησαν τη
γνωστική και λειτουργική τους ικανότητα, στα επίπεδα που αξιολογήθηκαν πριν την
έναρξη του, σε αντίθεση με τους ασθενείς της ομάδας ελέγχου που παρουσίασαν
σημαντική έκπτωση. Δεν παρατηρήθηκαν διαφορές όσον αφορά στη ψυχολογική τους
κατάσταση. Επιπλέον, οι ασθενείς της πειραματικής ομάδας βελτίωσαν τις επιδόσεις τους
στις περισσότερες ψυχοκινητικές δοκιμασίες. Συμπεράσματα. Η εφαρμογή ενός
πολυμορφικού προγράμματος άσκησης σχεδιασμένου να ανταποκρίνεται στα ελλείμματα
και τις ανάγκες ασθενών με ΝΑ μπορεί να ωφελήσει τη γνωστική και λειτουργική
ικανότητα των ασθενών αυτών, και να καθυστερήσει την εξέλιξη της νόσου.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.
Collections
- Διδακτορικές Διατριβές (ΤΕΦΑΑ) [138]
- Διδακτορικές Διατριβές ΠΘ [1572]