Η οικοδόμηση των γεωμετρικών εννοιών κατά τη μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο

Mostra/ Apri
Autore
Σδρόλιας, Κωνσταντίνος Α.Supervisor name
Τριανταφυλλίδης, Τριαντάφυλλος Α.
Data
2004Language
el
Soggetto
Access
free
Abstract
Η παρούσα ερευνητική εργασία μελετά την οικοδόμηση των γεωμετρικών εννοιών
κατά τη χρονική περίοδο της μετάβασης των μαθητών και μαθητριών από το
δημοτικό στο γυμνάσιο. Θα τη χαρακτηρίζαμε ως διαχρονική μελέτη (longitudinal
study) αφού η διερεύνηση του θέματός μας βασίστηκε κυρίως στην παρουσία μας
μέσα σε σχολικές τάξεις πέμπτης και έκτης δημοτικού καθώς και σε σχολικές τάξεις
πρώτης γυμνασίου όπου διδάσκονταν οι γεωμετρικές έννοιες. Ακολουθήσαμε,
ουσιαστικά, τους μαθητές και τις μαθήτριες στην εκπαιδευτική τους πορεία από το
δημοτικό στο γυμνάσιο ώστε κάτω από το πλαίσιο μίας εθνογραφικής προσέγγισης
και καταγραφής να απαντήσουμε στα ερευνητικά μας ερωτήματα.
Για τις ανάγκες της έρευνάς μας χρησιμοποιήθηκαν η μη συμμετοχική
παρατήρηση των σχολικών τάξεων, η συμμετοχική μας παρατήρηση - κατά την
εξέλιξη διδακτικής παρέμβασης - στην έκτη τάξη του δημοτικού και στην πρώτη του
γυμνασίου, ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις στους μαθητές και τις μαθήτριες καθώς
και ερωτηματολόγια για εκπαιδευτικούς που διδάσκουν γεωμετρία σε δημοτικό και
γυμνάσιο.
Η ποιοτική ανάλυση των ερευνητικών μας δεδομένων μας οδήγησε σε
συμπεράσματα που καταδεικνύουν ασυνέχεια στην εκπαιδευτική πορεία των παιδιών
από το δημοτικό στο γυμνάσιο, η οποία απεικονίζεται και στην ομαλή οικοδόμηση
των γεωμετρικών εννοιών. Κατέδειξε παράλληλα την ανάγκη ύπαρξης ή δημιουργίας
διδακτικών συνδέσμων που θα υποστηρίζουν την ομαλή εκπαιδευτική πορεία των
παιδιών γενικότερα και την οικοδόμηση των γεωμετρικών εννοιών ειδικότερα.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.