Η επίδραση της άσκησης στην ενδοθηλιακή λειτουργία των ατόμων με καρδιαγγειακά προβλήματα
Voir/ Ouvrir
Auteur
Μπαλτζή, ΜαρίαSupervisor name
Τοκμακίδης, Σάββας
Date
2010Language
el
Access
free
Résumé
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να εξετάσει τις μεταβολές στα επίπεδα των
ενδοθηλιακών παραγόντων (VEGF, TGF-βΙ & IL-10) και της απεικονιστικής βραχιόνιας
δοκιμασίας (FMD) μετά από εφαρμογή δίμηνης αερόβιας άσκησης σε ασθενείς με
αορτοστεφανιαία παράκαμψη. Εννέα ασθενείς (η=9, ηλικίας: 57,9±6,4 ετών) συμμετείχαν
σε ένα πρόγραμμα αερόβιας άσκησης αποτελούμενο από 3 συνεδρίες την εβδομάδα,
διάρκειας 70 λεπτών. Οι ασθενείς εκτελούσαν άσκηση με προοδευτικά αυξανόμενη
ένταση (περπάτημα, κωπηλατική και ποδηλάτιση) στο 50-85% της μέγιστης καρδιακής
συχνότητας. Επιπλέον, εννέα ασθενείς της ίδιας κατηγορίας (η=9, ηλικίας: 62,8±4,6 ετών)
αποτέλεσαν την ομάδα ελέγχου. Πριν την έναρξη και με την ολοκλήρωση του
προγράμματος συλλέχθηκε φλεβικό δείγμα αίματος 5 ml για την μέτρηση των
συγκεντρώσεων του VEGF, TGF-βΙ και IL-10 (μέθοδος Elisa), ενώ πραγματοποιήθηκε
απεικονιστική εξέταση της FMD. Τα αποτελέσματα παρουσίασαν αύξηση στην
ποσοστιαία αλλαγή της FMD [έναρξη 10,1% λήξη 15,9% (ρ<0.05)] κατά 57,4% για την
ομάδα άσκησης. Επιπλέον, οι τιμές του TGF-βΙ αυξήθηκαν κατά 37,3% (έναρξη 8,9±4,2
λήξη 12,3±4,1 ng/ml, ρ<0.05) και της IL-10 κατά 33,3% (έναρξη 10,2±9,2 λήξη 13,6±10,3
pg/ml, ρ<0.01), ενώ δεν διαφοροποιήθηκαν στατιστικά σημαντικά τα επίπεδα του VEGF
τα οποία ωστόσο παρουσίασαν μια αυξητική τάση. Αντιθέτως, η ομάδα ελέγχου δεν
εμφάνισε στατιστικά σημαντικές μεταβολές στις παραπάνω παραμέτρους. Συνεπώς, η
επιλογή βραχυχρόνιων προγραμμάτων αερόβιας άσκησης δύναται να βελτιώσει τα επίπεδα
των αντιφλεγμονωδών παραγόντων και την αγγειοδραστικότητα της βραχιόνιας αρτηρίας
επιδρώντας θετικά στην αγγειακή προστασία ασθενών με αορτοστεφανιαία παράκαμψη.
Academic publisher
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.