Μέτρηση της αυτο-αποτελεσματικότητας σε σχέση διευθυντικά στελέχη στην εκπαίδευση
Mostra/ Apri
Autore
Κάβουρας, Ιωάννης Ν.Supervisor name
Κουστέλιος, Αθανάσιος
Data
2007Language
el
Soggetto
Descrizione
Παρατηρήσεις έκδοσης: κακέκτυπες σελίδες.
Access
free
Abstract
Σκοπός της έρευνας ήταν να εξετάσει την εφαρμογή του Principal Sense
of Efficacy Scale (PSES) των Tschannen-Moran και Gareis (2004) σε διευθυντικά
στελέχη στην εκπαίδευση και να αξιολογήσει με έγκυρο και αξιόπιστο τρόπο την
αυτο-αποτελεσματικότητά τους. Το δείγμα αποτέλεσαν 141 άτομα (98 άντρες, 43
γυναίκες). Η κλίμακα αξιολογούσε τρεις παράγοντες αυτο-αποτελεσματικότητας:
α) της διοίκησης, β) της ηγεσίας στον τομέα διδασκαλίας, και γ) της ηγεσίας στην
προαγωγή ηθικών συμπεριφορών. Για τη διερεύνηση της δομικής εγκυρότητας
διεξήχθη παραγοντική ανάλυση κυρίων συνιστωσών. Για να εξεταστεί ο ακριβής
αριθμός των αξιόπιστων παραγόντων πραγματοποιήθηκε παράλληλη ανάλυση,
από την οποία προέκυψε πως ένας παράγοντας έπρεπε να διατηρηθεί. Το εύρημα
αυτό συμφωνεί και με τη διεθνή βιβλιογραφία. Η αξιοπιστία της κλίμακας
εξετάστηκε χρησιμοποιώντας το δείκτη εσωτερικής συνοχής alpha του Cronbach
(α=.90). Ο υψηλός μέσος όρος των απαντήσεων κατέδειξε υψηλή αίσθηση αυτο-
αποτελεσματικότητας. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως μεταξύ αυτο-αποτελεσματικότητας
και δημογραφικών μεταβλητών στατιστικά σημαντική διαφορά
σημειώθηκε μόνο μεταξύ διευθυντών και υποδιευθυντών, με τους πρώτους να
παρουσιάζουν υψηλότερη αυτο-αποτελεσματικότητα από τους δεύτερους.
Καταλήγοντας, το PSES παρέχει ένα ελπιδοφόρο όργανο μέτρησης της αυτο-
αποτελεσματικότητας σε διευθυντικά στελέχη που εφαρμόστηκε με επιτυχία και
στο ελληνικό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Ωστόσο, επιπλέον έρευνες είναι
αναγκαίες, ώστε να υπάρξουν περισσότερα ερευνητικά δεδομένα για τις
πεποιθήσεις που επηρεάζουν την αυτο-αποτελεσματικότητα των διευθυντικών
στελεχών στην εκπαίδευση. Τέλος, η δομική εγκυρότητα του ερωτηματολογίου
θα πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω, προκειμένου να διαμορφωθεί μια κλίμακα
τέτοια, που να μετρά με ακόμα υψηλότερο βαθμό αξιοπιστίας αυτόν τον τόσο
σημαντικό παράγοντα.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.