Διερεύνηση απόψεων καθηγητών φυσικής αγωγής για την εφαρμογή του προγράμματος καλλιπάτειρα στο δημοτικό σχολείο
View/ Open
Author
Μπεκρή, ΠαγώναSupervisor name
Κουρτέσης, Θωμάς
Date
2008Language
el
Keyword
Notes
Παρατηρήσεις έκδοσης: λείπουν οι σελίδες 30, 45 από το φυσικό τεκμήριο.
Access
free
Abstract
Η σύγχρονη εποχή χαρακτηρίζεται από την παγκοσμιοποίηση, η οποία οδηγεί τις
κοινωνίες σε καθεστώς αντιφάσεων. Δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, και στον
ελλαδικό χώρο όπου συχνά παρατηρούνται φαινόμενα ρατσισμού, κοινωνικού
αποκλεισμού και ανισότητες ανάμεσα στα δύο φύλλα αλλά και καταπατήσεις των
ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Δυστυχώς τέτοια φαινόμενα δεν αφήνουν ανέπαφο και τον
χώρο του σχολείου ο οποίος αποτελεί την πρώτη μικρή κοινωνία για τους μαθητές. Αυτές
είναι και οι θεματικές ενότητες που προσέγγισε ένα καινούριο πρόγραμμα στο δημοτικό
με το όνομα «Καλλιπάτειρα». Σκοπός λοιπόν της παρούσας έρευνας ήταν να
διερευνηθούν οι απόψεις των καθηγητών φυσικής αγωγής οι οποίοι δίδαξαν το
συγκεκριμένο μάθημα, σχετικά με την εφαρμογή του προγράμματος. Το δείγμα της
έρευνας αποτελούνταν από 10 καθηγητές φυσικής αγωγής τρεις γυναίκες ηλικίας 32 έως
35 ετών και επτά άντρες ηλικίας 29 έως 43 ετών. Όλοι είχαν προϋπηρεσία είτε ως
καθηγητές φυσικής αγωγής είτε ως καθηγητές της Ολυμπιακής Παιδείας. Όργανο
μέτρησης ήταν η ημι-δομημένη συνέντευξη η οποία παραχωρήθηκε προσωπικά από τον
κάθε ένα. Τα αποτελέσματα ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά τόσο για την αποδοχή του
μαθήματος από τους μαθητές όσο και από το ενδιαφέρον για συμμετοχή σε
δραστηριότητες αλλά και στην κατανόηση των εννοιών που διδάχθηκαν. Αυτό προέκυψε
λόγω του βιωματικού χαρακτήρα του προγράμματος καθώς και της επαφής με τα
προβλήματα εποχής τα οποία αποτελούσαν τις ενότητες του προγράμματος. Σχεδόν όλοι
οι εκπαιδευτικοί θεώρησαν σημαντικό το υπόβαθρο της περιοχής στο οποίο δίδασκαν
προκειμένου να επιλέξουν θέμα, ενώ και η οικογένεια φάνηκε να επηρέαζε το κατά πόσο
τα παιδιά αφομοίωναν τις γνώσεις και τις εμπειρίες που αποκτούσαν από το μάθημα.
Αυτό που έγινε ξεκάθαρα αντιληπτό ήταν ότι το πρόγραμμα είχε ωφέλιμο χαρακτήρα
τόσο στους εκπαιδευτικούς καθώς τους άνοιξε νέους ορίζοντες στον τρόπο προσέγγισης
αλλά και σκέψης, όσο και στους μαθητές, οι οποίοι έδειξαν ότι έπειτα από τις εμπειρίες
και τις γνώσεις που δέχτηκαν, επεδείκνυαν μια διαφορετική ως προς το καλύτερο
συμπεριφορά σε καταστάσεις που αφορούσαν τις ενότητες που είχαν διδαχτεί Τέλος, πρόταση όλων των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν, έχοντας διαπιστώσει την θετική
παρέμβαση του προγράμματος, ήταν η συνέχιση του προγράμματος Καλλιπάτειρα ή ενός
παρόμοιου προγράμματος στο σχολείο. Ενώ μια μελλοντική συνέχεια της παρούσας
εργασίας είναι να πραγματοποιηθεί, έπειτα από κάποιο χρονικό διάστημα, στα σχολεία
που είχε διδαχθεί το μάθημα της Καλλιπάτειρας μια έρευνα για να διαπιστωθεί εάν τα ίδια
παιδιά έχουν αφομοιώσει αυτά που είχαν διδαχτεί και εάν τελικά υπήρξε μακροπρόθεσμα
όφελος ως προς την συμπεριφορά τους και τον τρόπο διαχείρισης καταστάσεων.
Academic publisher
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ανεξάρτητα Τμήματα. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.