Στάσεις καθηγητών φυσικής αγωγής της Περιφέρειας Θεσσαλίας ως προς την εκπαίδευση μαθητών με αναπηρίες
View/ Open
Author
Μπρούπη, Αλεξάνδρα-ΕλευθερίαSupervisor name
Κοκαρίδας, Δημήτρης
Date
2009Language
el
Keyword
Access
free
Abstract
Σκοπός της έρευνας ήταν να εξετάσει το προφίλ των καθηγητών/τριών της
Περιφέρειας Θεσσαλίας ως προς την εκπαίδευση μαθητών με αναπηρίες. Για τις
ανάγκες της έρευνας δόθηκε ένα ερωτηματολόγιο από έναν κατάλογο 38 ερωτήσεων,
- κάθε μία από τις οποίες αξιολογούνταν σε μία 5 βάθμια κλίμακα Likert- σε ένα
δείγμα 114 καθηγητών Φ.Α. (62 άντρες, 52 γυναίκες) που εργάζονταν σε σχολεία της
ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλίας. Από την παραγοντική ανάλυση προέκυψε
ερωτηματολόγιο 34 ερωτήσεων αποτελούμενο από 6 παράγοντες που εξηγούσαν το
59.2% της συνολικής διακύμανσης και αφορούσαν το αντιλαμβανόμενο επίπεδο
γνώσης, την εφαρμογή προγραμμάτων ψυχοκινητικής αγωγής, την αξιολόγηση-
εφαρμογή εξατομικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, καθώς και τη διάθεση για
συνεργασία, τη συμμετοχή και την προθυμία του καθηγητή φυσικής αγωγής. Η
ανάλυση Cronbach a ανέδειξε εσωτερική συνοχή που κυμάνθηκε από καλή (α = .65)
έως υψηλή (α = .86) για τους παράγοντες της συμμετοχής και της γνώσης αντίστοιχα.
Από την επεξεργασία των αποτελεσμάτων προέκυψε η θετική συσχέτιση όλων των
παραγόντων μεταξύ τους. Ο μη συσχετισμένος έλεγχος t ανέδειξε διαφορές στους
παράγοντες εφαρμογή (t = -3.98, df = 99, ρ = .000) και αξιολόγηση (t = -2.01, df =
103, ρ = .047) με βάση το φύλο, και στην γνώση (t = 1.74, df = 82, ρ = .085) και
συνεργασία (t = 2.73, df = 62, ρ = .008) με βάση τη γνώση του σκοπού λειτουργίας
των ΚΕΔΔΥ. Η προηγούμενη διδακτική εμπειρία αναδείχθηκε ως ο καθοριστικός
παράγοντας που επηρέασε την στάση των καθηγητών ως προς τη γνώση (t = 2.44, df
= 102, ρ = .016), τη συνεργασία (t = 4.00, df = 77, ρ = .000), τη συμμετοχή (t = 3.27,
df = 97, ρ = .001) και την προθυμία (t = 1.87, df = 108, ρ = .064). Από την ανάλυση
διακύμανσης ANOVA προέκυψαν στατιστικά σημαντικές διαφορές με βάση τον
παρόντα χώρο εργασίας στους πέντε από τους έξι παράγοντες του ερωτηματολογίου,
στους παράγοντες της γνώσης [F(7,l 12) = 2,83, ρ = .054 ,η2 = .72], της συμμετοχής
[F(7,l 12) = 5,41, ρ = .005, η2 = .98] και της προθυμίας [F(7,l 12)= 3,60, ρ = .023, η2
= .78] με βάση τις ώρες διδασκαλίας στην Ειδική φυσική αγωγή, της γνώσης
[F(3,l 12) = 4,83, ρ = .004, η2 = .166] , της συμμετοχής [F(3,112) = 8,69, ρ = .000 η2 = .226] και της προθυμίας [F(3,l 12) = 2,65, ρ = .054, η2 = .182] με βάση την
ασχολία στο χώρο της ειδικής φυσικής αγωγής εκτός ωρών διδασκαλίας, και τέλος
τον παράγοντα της συμμετοχής [F(6,l 12) = 7,06 , ρ = .002 , η2 = .78] με βάση τα
χρόνια διδακτικής εμπειρίας στην Ειδική φυσική αγωγή. Συμπερασματικά, η
προηγούμενη διδακτική εμπειρία και η παρούσα θέση εργασίας αναδείχθηκαν
σημαντικοί παράγοντες ως προς το μεγαλύτερο αντιλαμβανόμενο επίπεδο γνώσης,
και την περισσότερη προθυμία για συνεργασία, συμμετοχή και επιμόρφωση των
καθηγητών φυσικής αγωγής.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.