Παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού για την καλλιέργεια των δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης σε μαθητές της Α' δημοτικού
Öffnen
Supervisor name
Παντελιάδου, Σουζάνα
Παπαδοπούλου, Μαρία
Datum
2007Language
el
Access
free
Zusammenfassung
Το θέμα της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι: «Η παραγωγή εκπαιδευτικού
υλικού για την καλλιέργεια των δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης σε μαθητές της
Α' Δημοτικού». Η εργασία χωρίζεται σε δυο μέρη. Στο πρώτο μέρος γίνεται μια
βιβλιογραφική ανασκόπηση σύγχρονων θεμάτων που αφορούν τη φωνολογική
επίγνωση. Έτσι εξετάζονται ποικίλα θέματα όπως το περιεχόμενο και η ανάπτυξη της
φωνολογικής επίγνωσης, τα διάφορα επίπεδα της, αλλά και οι παράγοντες που την
επηρεάζουν. Επίσης, αναφέρεται η σχέση της με την αναγνωστική δεξιότητα και την
δεξιότητα της γραφής, αναλύεται ο τρόπος που λειτουγεί ως προγνωστικός δείκτης
της μάθησης της ανάγνωσης και της γραφής, και προτείνονται τρόποι αξιολόγησης
και διδασκαλίας της.
Στο δεύτερο μέρος, περιγράφεται το εκπαιδευτικό πακέτο φωνημικής επίγνωσης
που σχεδιάστηκε από τον γράφοντα, και το οποίο οργανώθηκε με βάση τις σύγχρονες
θεωρητικές αντιλήψεις. Ακόμη, περιγράφεται η πιλοτική έρευνα που εφαρμόστηκε
στις 11-19 Δεκεμβρίου, σε δεκατρείς μαθητές της Α' Δημοτικού, στο 1° 8/θέσιο
Δημοτικό Σχολείο Ζαγοράς. Ο σκοπός της έρευνας ήταν διττός: από τη μια
προσπαθήσαμε να αξιολογήσουμε την αλλαγή στη μάθηση των μαθητών, και
συγκεκριμένα στις δεξιότητες της αναγνώρισης αρχικού φωνήματος, φωνημικής
σύνθεσης και φωνημικής ανάλυσης, ως αποτέλεσμα της διδασκαλίας που έλαβε
χώρα, και από την άλλη να ανιχνεύσουμε τα δυνατά και αδύναμα στοιχεία του
εκπαιδευτικού υλικού, ώστε να προταθούν οι κατάλληλες διορθώσεις. Τα
αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το εκπαιδευτικό υλικό που σχεδιάστηκε
πέτυχε τους στόχους του, καθώς υπήρξε βελτίωση των φωνημικών δεξιοτήτων των
μαθητών, ενώ παράλληλα εντοπίστηκαν τα σημεία που χρειάζεται περαιτέρω
εμπλουτισμό το εκπαιδευτικό υλικό.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.