Λογισμικό, μικρόκοσμοι, σενάρια και δραστηριότητες στην τάξη. Οι περιπτώσεις του Cabri και του Table Top
Öffnen
Autor
Βασάκος, ΓεώργιοςSupervisor name
Χρονάκη, Άννα
Datum
2007Language
el
Schlagwort
Access
free
Zusammenfassung
Η Γεωμετρία είναι ένας κλάδος των μαθηματικών που έχει εγείρει προβληματισμούς σχετικά
με την αποτελεσματική διδασκαλία της περισσότερο από κάθε άλλο κλάδο, αναδεικνύοντας
προβλήματα στην κατανόηση και χρήση αναλυτικών και συνθετικών και μοντέλων από τους μαθητές,
γεγονός το οποίο έχουν διαπιστώσει πολλοί καθηγητές μαθηματικών καθώς και αρκετοί ερευνητές.
Τίθεται λοιπόν το ερώτημα. Ποιοι είναι οι λόγοι; Ένας σημαντικός λόγος είναι ότι πολλοί μαθητές δεν
είναι έτοιμοι για παραγωγική σκέψη στις μικρές ηλικίες στην οποία διδάσκεται η θεωρητική
Γεωμετρία. Ένας άλλος λόγος είναι η απουσία οδηγιών προς τους μαθητές. Μερικές φορές τίθεται το
ερώτημα από τους μαθητές «Πώς θα αρχίσω να σκέφτομαι για να λύσω αυτό το γεωμετρικό
πρόβλημα». Αυτή, νομίζουμε, η ερώτηση συμπυκνώνει όλες τις δυσκολίες που παρουσιάζει η
διδασκαλία ενός μαθήματος αυστηρά δομημένου και λογικά ιεραρχημένου όπως είναι η Γεωμετρία. Οι
παραπάνω λόγοι οι οποίοι υπήρχαν και στα προηγούμενα χρόνια, έθεσαν το μάθημα της Γεωμετρίας
στο περιθώριο.
Όμως τα χαρακτηριστικά της όπως η σαφήνεια στην έκθεση, η ολοκληρωτική απόδειξη, η
απόλυτη συνάφεια σχημάτων και συλλογισμών καθώς και η τάξη και η ομορφιά στο σύνολο της δομής
της την καθιστούν αναγκαία. Επίσης η σύνδεση της με παιδαγωγικούς σκοπούς όπως «καλλιέργεια
και ανάπτυξη της συγκροτημένης σκέψης, μύηση στην επιστημονική μέθοδο μελέτης του κόσμου»
μαζί με τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά, ισχυροποιούν ακόμη περισσότερο την άποψη ότι η
διδασκαλία της Γεωμετρίας είναι αναγκαία ακόμη και στην σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα
όπου ο ηλεκτρονικός υπολογιστής παίζει όλο και περισσότερο κυρίαρχο ρόλο.
Έχει παρατηρηθεί πρόσφατα ένα αυξημένο ενδιαφέρον για την ενσωμάτωση της Γεωμετρίας
σε αναλυτικά προγράμματα παράλληλα με την διδασκαλία της μέσω εφαρμογών σε υπολογιστικό περιβάλλον και τη σύνδεση της με προβλήματα της πραγματικότητας (Goldenberg, 1999). Τα
σύγχρονα εκπαιδευτικά λογισμικά αποτελούν το μέσο με το οποίο οι μαθητές μπορούν να μυηθούν σε
ένα σύνολο από προτάσεις, αποδείξεις, κατασκευές, έννοιες κ.λπ. μέσα από μία δυναμική και όχι
στατική εικόνα όπου αυτοί οι ίδιοι διαχειρίζονται την εφαρμογή των κανόνων και επαληθεύουν τα
συμπεράσματα τα οποία προκύπτουν από τη χρήση τους. Έχουν, έτσι, τη δυνατότητα μέσω της
αλληλεπίδρασης με τα αντικείμενα της οθόνης του υπολογιστή να εμπλουτίζουν τη μάθηση, να
επεκτείνουν και να εδραιώνουν τις δεξιότητες τους.
Η γεωμετρική σκέψη των μαθητών αναπτύσσεται μέσα και έξω από το σχολείο με τη συμβολή
των στοιχείων της εκπαίδευσης και με την ατομική τους εμπλοκή με τα στοιχεία της καθημερινότητας.
Οι διδακτικές ενέργειες στη διδασκαλία της Γεωμετρίας και τα σχολικά εγχειρίδια προσανατολίζονται
στην ανάπτυξη της γεωμετρικής σκέψης μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα και αφηρημένες
έννοιες. Η αποτελεσματικότατα αυτών των ενεργειών φαίνεται από το επίπεδο της γεωμετρικής
σκέψης το οποίο έχει κατακτήσει ο μαθητής σύμφωνα με τη θεωρία επιπέδων των Van Hiele.
Σκοπός αυτής της εργασίας είναι να παρουσιάσει τα αποτελέσματα από μία προσωπική έρευνα
σχετικά με την κατάκτηση των επιπέδων γεωμετρικής σκέψης όπως αυτά προσδιορίζονται από τη
θεωρία van Hiele, από μαθητές ελληνικών νηπιαγωγείων και πρωτοσχολικων τάξεων. Τα δεδομένα
μας είναι δευτερογενή δεδομένα τα οποία έχουν προκόψει από την απομαγνητοφώνηση των
αλληλεπιδράσεων παιδιών και ενήλικα στο πλαίσιο εκπόνησης δραστηριοτήτων με χρήση λογισμικού
δυναμικής γεωμετρίας. Στηριζόμαστε στο λόγο των παιδιών όπως αυτός αναπτύσσεται στα πλαίσια της
αλληλεπίδρασης και όχι σε γραπτές απαντήσεις σε τεστ ή ερωτηματολόγια. Και αυτό γιατί θέλαμε να
αποφύγουμε πολύ συχνά φαινόμενα κατά τα οποία οι μαθητές αντιμετωπίζουν το θέμα επιπόλαια και
απαντούν βιαστικά ή στην τύχη, αφού ξέρουν ότι το τεστ δεν θα επηρεάσει τη βαθμολογία τους.
Αποφασίσαμε, γΓαυτό, να μελετήσουμε βιντεοσκοπημένες διδασκαλίες και να αντλήσουμε τα
δεδομένα μας από αυτές. Έτσι μετά από πολλές ώρες λεπτομερούς μελέτης των βίντεο καταφέραμε και
αντλήσαμε επιλεγμένα επεισόδια που σχετίζονται με των κύριο στόχο της έρευνας μας. Ωστόσο
διακρίναμε επεισόδια που μας βοήθησαν να δώσουμε απαντήσεις και σε αλλά ερωτήματα που
αφορούν την διδασκαλία της Γεωμετρίας από τελειόφοιτους φοιτητές-τριες, τα εμπλουτισμένα
περιβάλλοντα καθώς και την βοήθεια που παρέχουν τα λογισμικά της δυναμικής γεωμετρίας σε μία
σύγχρονη διδασκαλία. Τέλος υπάρχουν στην εργασία αυτή, προτάσεις για την καλύτερη διδασκαλία
της γεωμετρίας με την βοήθεια του λογισμικού της δυναμικής Γεωμετρίας Cabri.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Πολυτεχνική Σχολή. Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών.