΄Ελεγχος εγκυρότητας & αξιοπιστίας ερωτηματολογίων για την εκμάθηση δεξιοτήτων ζωής

Προβολή/ Άνοιγμα
Συγγραφέας
Καραμπέκου, ΑμαλίαΌνομα Επιβλέποντος
Γούδας, Μάριος
Ημερομηνία
2006Γλώσσα
el
Πρόσβαση
ελεύθερη
Επιτομή
Οι δεξιότητες ζωής είναι αυτές που μας καθιστούν ικανούς να πετύχουμε στο
περιβάλλον στο οποίο ζούμε (Danish, 1997). Για την αξιολόγηση προγραμμάτων
εκμάθησης δεξιοτήτων ζωής ο Παπαχαρίσης (2004) δημιούργησε 2 ερωτηματολόγια,
ένα τεστ γνώσεων και ένα ερωτηματολόγιο αναλαμβανόμενης ικανότητας. Η παρούσα
έρευνα είχε ως στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη και τον ψυχομετρικό έλεγχο αυτών των
2 ερωτηματολογίων. Αρχικά και στα 2 ερωτηματολόγια προστέθηκαν νέες ερωτήσεις
και εξετάστηκαν με διαδικασίες ελέγχου της εγκυρότητας περιεχομένου. Στη συνέχεια
τα 2 ερωτηματολόγια καθώς και ένα ερωτηματολόγιο επιθυμίας για κοινωνική αποδοχή
συμπληρώθηκαν από 100 παιδιά (52 αγόρια και 48 κορίτσια) ηλικίας 10 έως 12 ετών
(Μ= 11.19 έτη). Στο τεστ γνώσεων οι μέσοι όροι του δείκτη δυσκολίας και του δείκτη
διαφοροποίησης των ερωτήσεων ήταν .68 και .76, αντίστοιχα. Για το ερωτηματολόγιο
αναλαμβανόμενης ικανότητας, η διερευνητική παραγοντική ανάλυση έδειξε την
ύπαρξη τεσσάρων παραγόντων: καθορισμός στόχων, επίλυση προβλημάτων, θετική
σκέψη, και αλλαγή αρνητικών σκέψεων σε θετικές, που εξηγούσαν το 58% της
συνολικής διακύμανσης, ο συντελεστής α του Cronbach για τους παράγοντες του
ερωτηματολογίου κυμάνθηκε από .54 έως .80 ενώ δεν υπήρξε συσχέτιση των
παραγόντων με την επιθυμία για κοινωνική αποδοχή. Τα αποτελέσματα της παρούσας
έρευνας υποστηρίζουν τη δυνατότητα χρησιμοποίησης των ερωτηματολογίων
δεξιοτήτων ζωής για αξιολόγηση σχετικών προγραμμάτων.
Ακαδημαϊκός Εκδότης
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.