Η σύνδεση του άγχους και της κατάθλιψης με τις αυτόματες σκέψεις : μια έρευνα σε παιδιά δ', ε', στ' δημοτικού & α' γυμνασίου
Öffnen
Autor
Ξηρομερίσιου, ΑποστολίαCommittee member
Ανδρέου, Ελένη
Ρούση-Βέργου, Χριστίνα
Supervisor name
Ζαφειροπούλου, Μαρία
Datum
2009Language
el
Access
free
Zusammenfassung
Η εργασία που παρουσιάζεται ακολούθως είναι μια προσπάθεια να διερευνηθεί ο
τρόπος με βάση τον οποίο αυτά που αυτόματα έρχονται στο μυαλό των παιδιών
καθοδηγούν τη συμπεριφορά τους και ειδικότερα ποια προκαλούν άγχος ή
κατάθλιψη. Πιο συγκεκριμένα, προκειμένου να διαπιστωθεί αυτό, πραγματοποιήθηκε
μια έρευνα. Στόχος της έρευνας ήταν να εξακριβωθεί ποιες είναι οι βασικές
αυτόματες σκέψεις στα παιδιά και κυρίως και κατ' επέκταση αν αυτές συνδέονται με
την ύπαρξη συνοδών συμπτωμάτων άγχους και κατάθλιψης. Σε αυτήν έλαβαν μέρος
277 παιδιά από την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας. Τα παιδιά φοιτούσαν στην
τετάρτη , πέμπτη , έκτη δημοτικού καθώς και στην πρώτη γυμνασίου. Οι
συμμετέχοντες λοιπόν μαθητές συμπλήρωσαν τρία ερωτηματολόγια : για το άγχος,
την κατάθλιψη και τις αυτόματες σκέψεις. Η στατιστική επεξεργασία των
αποτελεσμάτων έδειξε πως υπάρχουν κάποιες βασικές σκέψεις γύρω από τις οποίες
οργανώνονται κυρίως το άγχος και η κατάθλιψη. Ως προς το άγχος οι αυτόματες
σκέψεις οργανώνονται γύρω από αισθήματα απειλής ενώ ως προς την κατάθλιψη
γύρω από αισθήματα αδυναμίας και αίσθηση αποτυχίας. Οι αυτόματες σκέψεις ούτως
ή άλλως εμφανίζονται και μας καθοδηγούν σε πολλές περιπτώσεις. Όσο αυτόματα
εμφανίζονται αυτές τόσο αυτόματα δραστηριοποιούν και αυτά τα συναισθήματα.
Εδώ μας ενδιαφέρουν αυτές που σχετίζονται με τις συγκεκριμένες καταστάσεις. Η
έρευνα επίσης έδειξε ότι ως προς το άγχος τα κορίτσια συγκεντρώνουν υψηλότερα
ποσοστά αναφοράς ύπαρξής του. Μελλοντικές έρευνες θα μπορούσαν να γίνουν
προκειμένου οι αυτόματες σκέψεις να τροποποιούνται και να είναι ωφέλιμες και
εποικοδομητικές για τα παιδιά.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.