Διερεύνηση συνύπαρξης αναπτυξιακών διαταραχών του συντονισμού με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες - δυσλεξία σε παιδιά του δημοτικού σχολείου
Προβολή/ Άνοιγμα
Συγγραφέας
Τζίβα-Κωσταλά, ΒασιλικήΌνομα Επιβλέποντος
Κουρτέσης, Θωμάς
Ημερομηνία
2009Γλώσσα
el
Πρόσβαση
ελεύθερη
Επιτομή
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η διερεύνηση της συνύπαρξης της
Αναπτυξιακής Διαταραχής του Συντονισμού (Α.Δ.Σ.) και της Δυσλεξίας, σε μαθητές-τριες
του Δημοτικού σχολείου με διαγνωσμένη Δυσλεξία. Οι μαθητές-τριες παρακολουθούσαν
παρεμβατικά προγράμματα σε τμήματα ένταξης Δημοτικών σχολείων της Αττικής . Στην
έρευνα συμμετείχαν 122 μαθητές-ριες, αγόρια (η =68) και κορίτσια (η =54) ηλικίας 108
έως 143 μηνών. Εξήντα ένα παιδιά (34 αγόρια και 27 κορίτσια) με διαγνωσμένη Δυσλεξία
αποτέλεσαν την πειραματική ομάδα. Τα υπόλοιπα εξήντα ένα παιδιά ιδίας ηλικίας και
φύλου χωρίς Δυσλεξία αποτέλεσαν την ομάδα ελέγχου. Για την κινητική αξιολόγηση των
παιδιών χρησιμοποιήθηκε η δέσμη κινητικής αξιολόγησης «Movement Assessment
Battery for Children» (MABC, Henderson & Sugden, 1992), η οποία έχει δημιουργηθεί
για να ανιχνεύει κινητικές δυσκολίες και αξιολογεί τρεις κινητικούς τομείς: λεπτή
επιδεξιότητα χεριών, δεξιότητες μπάλας και ισορροπία σε στάση και σε κίνηση. Σαράντα
επτά παιδιά με Δυσλεξία (77%) επέδειξαν κινητική επίδοση που αντιστοιχούσε
χαμηλότερα από την 5η ποσοστιαία θέση για την ηλικία τους, κάτι που σύμφωνα με τις
Νόρμες του MABC υποδηλώνει σοβαρή Α.Δ.Σ. Στην ομάδα ελέγχου μόνο δύο παιδιά
(3.3%) βρέθηκαν στις αντίστοιχες θέσεις, ποσοστό πολύ μικρότερο σε σχέση με την
πειραματική ομάδα. Επιπλέον, η στατιστική ανάλυση ανέδειξε σημαντικές διαφορές
ανάμεσα στις δύο ομάδες όσον αφορά στους τρεις κινητικούς τομείς της δέσμης αλλά και
στη γενική κινητική απόδοση, με τα παιδιά της ομάδας ελέγχου να επιδεικνύουν
καλύτερες επιδόσεις. Τα ευρήματα αυτής της έρευνας συμβαδίζουν με τη διεθνή
βιβλιογραφία, που υποστηρίζει τα υψηλά ποσοστά συνύπαρξης της Α.Δ.Σ. και Δυσλεξίας.
Επιπλέον, τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας αναδεικνύουν την αναγκαιότητα της
λεπτομερούς κινητικής αξιολόγησης, έτσι ώστε να μπορούν να σχεδιαστούν κατάλληλα προγράμματα παρέμβασης, τα οποία θα καλύπτουν όλους τους τομείς ανάπτυξης
των παιδιών με Δυσλεξία.
Ακαδημαϊκός Εκδότης
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.