Η σύγκρουση εργασίας-οικογένειας σε σχέση με την επαγγελματική εξουθένωση, την επαγγελματική ικανοποίηση και το συναίσθημα στην εργασία: μελέτη σε εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Προβολή/ Άνοιγμα
Συγγραφέας
Κριτσάκη, Αμαλία Β.Όνομα Επιβλέποντος
Καφέτσιος, Κωνσταντίνος
Λουμάκου, Μαρία
Ημερομηνία
2007Γλώσσα
el
Πρόσβαση
ελεύθερη
Επιτομή
Το φαινόμενο της σύγκρουσης εργασίας-οικογένειας έχει απασχολήσει πολλούς
ερευνητές, ιδιαίτερα κατά το τελευταίο τέταρτο της δεκαετίας μας. Η παρούσα έρευνα
μελέτησε την επαγγελματική εξουθένωση, την επαγγελματική ικανοποίηση, το
συναίσθημα στην εργασία και το φύλο σε σχέση με τη σύγκρουση εργασίας-οικογένειας
σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, και διερεύνησε
την επίδραση που ασκεί στην οικογένεια και την εργασία η ενασχόληση των
εκπαιδευτικών με εξω-εργασιακές δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο τους. Το δείγμα
αποτελούνταν από 130 έγγαμους εκπαιδευτικούς δημόσιων σχολείων, οι οποίοι
συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η
σύγκρουση εργασίας-οικογένειας σχετίζεται αρνητικά με την επαγγελματική
ικανοποίηση, το θετικό συναίσθημα στην εργασία και την ικανοποίηση από την
ενασχόληση με εξω-εργασιακές δραστηριότητες, και θετικά με την επαγγελματική
εξουθένωση και το αρνητικό συναίσθημα στην εργασία. Επιπλέον διαπιστώθηκε ότι οι
εξω-εργασιακές δραστηριότητες σχετίζονται αρνητικά με την επαγγελματική
εξουθένωση, ενώ ως προς το φύλο η ανάλυση έδειξε ότι οι γυναίκες βιώνουν
περισσότερη σύγκρουση εργασίας-οικογένειας και αρνητικό συναίσθημα στην εργασία
από τους άντρες, ενώ αφιερώνουν λιγότερο χρόνο σε εξω-εργασιακές δραστηριότητες.
Τέλος, αποδείχτηκε ότι οι εξω-εργασιακές δραστηριότητες συμβάλλουν σημαντικά στην
πρόβλεψη της επαγγελματικής εξουθένωσης, της επαγγελματικής ικανοποίησης, του
συναισθήματος στην εργασία και της σύγκρουσης εργασίας οικογένειας.
Ακαδημαϊκός Εκδότης
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.