Μια έρευνα για τις στάσεις και προτιμήσεις μαθητών για σχηματισμό ομάδων σε παιχνίδια
Προβολή/ Άνοιγμα
Συγγραφέας
Σιδηρά, ΜαρίαΌνομα Επιβλέποντος
Διγγελίδης, Νικόλαος
Ημερομηνία
2004Γλώσσα
el
Λέξη-κλειδί
Πρόσβαση
ελεύθερη
Επιτομή
Σκοπός αυτής της έρευνας ήταν να εξεταστεί η σχέση μεταξύ της αντίληψης κλίματος
παρακίνησης και της ψυχικής πίεσης που αντιλαμβάνονται οι μαθητές όταν παίζουν
παιχνίδια στο μάθημα της φυσικής αγωγής καθώς και την σχέση μεταξύ των
προσωπικών προσανατολισμών και των προτιμήσεων σχηματισμού ομάδων των
μαθητών. Συμμετείχαν 190 μαθητές/τριες από 10-13 ετών (98 αγόρια και 92
κορίτσια). Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μέσω ερωτηματολογίων. Ανάλυση συσχέτισης
έδειξε ότι η ψυχική πίεση που αντιλαμβάνονται οι μαθητές όταν συμμετέχουν σε ένα
παιχνίδι στο μάθημα της φυσικής αγωγής είχε στατιστικά σημαντική σχέση με: α) τον
προσανατολισμό στο «εγώ» (r=.20, ρ<.05) και β) την αντίληψη κλίματος με έμφαση
στο εγώ των μαθητών (r=.45, ρ<.001). Η αντίληψη κλίματος με έμφαση στο εγώ των
μαθητών ήταν η μόνη μεταβλητή που προέβλεπε σημαντικά την ψυχική πίεση. Τα
αποτελέσματα έδειξαν ότι όσο περισσότερο οι μαθητές αντιλαμβάνονται ότι το κλίμα
είναι έντονα προσανατολισμένο στις επιδόσεις (στο εγώ των μαθητών), τόσο
πιθανότερο είναι να βιώσουν δυσάρεστα συναισθήματα - στην προκειμένη περίπτωση,
ψυχική πίεση. Ακόμη τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μαθητές/τριες με υψηλό
προσανατολισμό στο εγώ προτιμούν όταν παίζουν παιχνίδια να σχηματίζουν ομάδες:
α) με βάση το φύλο, δηλαδή χωριστά αγόρια-κορίτσια και β) να έχουν την
πρωτοβουλία του σχηματισμού ομάδων οι μαθητές. Αντίθετα, μαθητές με χαμηλό
προσανατολισμό στο εγώ προτιμούν όταν παίζουν παιχνίδια να σχηματίζουν μικτές
ομάδες και θεωρούν το ίδιο καλό το αν θα σχηματιστούν οι ομάδες από τον δάσκαλο,
τους μαθητές ή με τυχαία κριτήρια. Τα αποτελέσματα συζητούνται υπό το πρίσμα της
θεωρίας των στόχων επίτευξης.
Ακαδημαϊκός Εκδότης
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.