Ο αλλοδαπός μαθητής στη σύγχρονη τάξη του δημοτικού σχολείου

Προβολή/ Άνοιγμα
Συγγραφέας
Γιανδικίδου, ΕιρήνηΌνομα Επιβλέποντος
Μπούρας, Αντώνιος
Πυργιωτάκης, Γεώργιος
Ημερομηνία
2010Γλώσσα
el
Λέξη-κλειδί
Πρόσβαση
ελεύθερη
Επιτομή
Αφορμή για την ανάπτυξη αυτής της εργασίας στάθηκαν οι προκαταλήψεις
μου για τους οικονομικούς μετανάστες στη χώρα μου. ως αυριανή εκπαιδευτικός
θεώρησα αναγκαίο πως δεν πρέπει να αφήσω όλα αυτά τα στερεότυπα να περάσουν
στο σχολείο για τους μελλοντικούς αλλοδαπούς μαθητές μου.
Μελέτησα τους λόγους μετανάστης καθώς και τις χώρες από τις οποίες
προέρχονται. Ανέλυσα τις κοινωνιολογικές θεωρίες της εκπαίδευσης των μεταναστών
για να καταλήξω στα μοντέλα διαχείρισης της πολυπολιτισμικότητας.
Η Ελλάδα είναι μια πολυπολιτισμική κοινωνία και τα σχολεία της
πολυπολιτισμικά. Η νομοθεσία προβλέπει τις τάξεις υποδοχής και τα φροντιστηριακά
τμήματα, όμως αυτά στην πράξη δεν ανταποκρίνονται επαρκώς στις ανάγκες
εκπαίδευσης των αλλοδαπών μαθητών.
Το γνωστικό και πολιτισμικό υπόβαθρο των αλλοδαπών μαθητών κρίνεται,
συνήθως, ως ελλειμματικό ενώ ο/η εκπαιδευτικός δεν κάνει καμία προσπάθεια να
προσεγγίσει αυτούς τους μαθητές.
Αναφέρονται και αναλύονται διάφοροι τρόποι ώστε ένας/μία εκπαιδευτικός
που έχει «διαπολιτισμική συνείδηση» να καταστήσει και την τάξη του/της με
ανάλογες ευαισθησίες.
Η έρευνα έδειξε πως οι Έλληνες μαθητές δεν αντιμετωπίζουν πολύ αυστηρά
τους αλλοδαπούς συμμαθητές τους, αυτό που τους παρασέρνει είναι τα στερεότυπα
και οι προκαταλήψεις που έχουν «φυτευτεί» από τους ενήλικες. Το σχέδιο εργασίας
υπήρξε απόδειξη και επαλήθευσε τα αποτελέσματα της έρευνας. Βέβαια σε όλα αυτά
σημαντικό ρόλο παίζει ο/η εκπαιδευτικός για το αν θα αναπτυχθεί ένα τέτοιο σχέδιο
στην πολυπολιτισμική του/της τάξη.
Ακαδημαϊκός Εκδότης
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.