Σχέσεις στάσεων, πρόθεσης και αυτοαποτελεσματικότητας με τις διατροφικές συνήθειες παιδιών αθλητικής κατασκήνωσης
Προβολή/ Άνοιγμα
Συγγραφέας
Ζώρζου, ΑμαλίαΌνομα Επιβλέποντος
Μπεμπέτσος, Ευάγγελος
Ημερομηνία
2010Γλώσσα
el
Πρόσβαση
ελεύθερη
Επιτομή
Σκοπός αυτής της έρευνας ήταν να μελετηθεί, κατά πόσο μπορούν οι διατροφικές
συνήθειες των παιδιών να επηρεαστούν, μέσα από ένα παρεμβατικό πρόγραμμα που
ακολουθήθηκε, ώστε να τους γίνει συνείδηση και τρόπος ζωής η υγιεινή επιλογή τροφών. Πιο
συγκεκριμένα, διερευνήθηκαν οι στάσεις, οι προθέσεις και η σχέση τους με την
αυτοαποτελεσματικότητα, ως προς το την ηλιακή ομάδα και το φύλο των παιδιών αθλητικής
κατασκήνωσης, όσο αναφορά τις Διατροφικές τους συνήθειες, πριν και μετά την ολοκλήρωση του
προγράμματος. Για τον λόγο αυτό σχηματίσθηκε μία σειρά τριών ερωτηματολογίων: των
Στάσεων και Προθέσεων, της Αυτοαποτελεσματικότητας και των Διατροφικών
Συνηθειών, τα οποία μοιράστηκαν σε δύο φάσεις πριν και μετά, σε μία περίοδο 3
εβδομάδων. Το δείγμα αποτελούσαν 175 παιδιά ηλικίας 10-15 ετών, και των δύο φύλων,
που διέμειναν στην αθλητική κατασκήνωση «Sports Village» στο Γραμματικό Αττικής,
την πρώτη κατασκηνωτική περίοδο. Εν συνεχεία, η διαδικασία παρέμβασης που
εφαρμόστηκε για την αλλαγή των διατροφικών συνηθειών του δείγματος, αποτελούταν
από το διατροφικό πρόγραμμα που ακολουθούσαν μέσα στην κατασκήνωση, καθημερινά
επιμορφωτικά σεμινάρια για υγιεινή διατροφή, με συζήτηση και ανάλυση των αποριών
τους, προβολή οπτικοακουστικού υλικού για υποσυνείδητη βιωματική μάθηση, χορήγηση
βοηθητικού υλικού (από επιστημονικά περιοδικά, εφημερίδες και διαδίκτυο και τέλος
παρότρυνση για σωστή κατανάλωση τροφών. Στα αποτελέσματα, δεν παρουσιάστηκαν
διαφορές μεταξύ των φύλων. Αυξήθηκε η αυτοαποτελεσματικότητα των παιδιών και
βρέθηκαν διαφορές σε σχέση με την ηλικία, τα πιο μικρά παιδιά εμφανίστηκαν με
καλύτερο αντιληπτό έλεγχο και αυτοταυτότητα. Με βάση τα αποτελέσματα, καταλήγουμε
στο συμπέρασμα ότι ο συνδυασμός των παραγόντων της τεχνικής για ψυχολογική
παρέμβαση, που αποτελείται από τη διαρκή ενημέρωση, την ανατροφοδότηση, την αυτό-
παρακολούθηση και τα προγράμματα άσκησης, ενίσχυσαν τις στάσεις, την πρόθεση και
την αυτοαποτελεσματικότητα των παιδιών. Η ενίσχυση αυτή, τους βοήθησε να αλλάξουν τις προβληματικές τους συμπεριφορές και να συνεχίσουν να συμμετέχουν σε
προγράμματα άσκησης και υγιεινής διατροφής για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό
διάστημα.
Ακαδημαϊκός Εκδότης
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.