Η εκπαίδευση και τα μαθηματικά σε σχολεία που λειτουργούν μέσα σε σωφρονιστικά καταστήματα : παραγωγή, εφαρμογή και αξιολόγηση διδακτικού υλικού για τη διδασκαλία εννοιών της στατιστικής σε μαθητές νεαρούς κρατούμενους
View/ Open
Author
Φόβος, ΙωάννηςCommittee member
Τριανταφυλλίδης, Τριαντάφυλλος Α.
Πολίτης, Παναγιώτης
Supervisor name
Χατζηκυριάκου, Κώστας
Date
2009Language
el
Access
free
Abstract
«Η εκπαίδευση στη φυλακή έχει απαραίτητα εκπαιδευτικούς σκοπούς και δεν
μπορεί να θεωρηθεί μόνο ως ένα εργαλείο για την αντιμετώπιση της υποτροπής».
Αυτά είναι τα λόγια με τα οποία το Συμβούλιο της Ευρώπης αναφέρεται στην
εκπαίδευση στη φυλακή. Σε όλη την ιστορία της σωφρονιστικής εκπαίδευσης,
βασικές επιδιώξεις ήταν ο έλεγχος της συμπεριφοράς, η βελτίωση της ποιότητας ζωής
μέσα στα ιδρύματα, η παροχή ποικίλων τρόπων στους κρατούμενους να διευρύνουν
τους ορίζοντες της γνώσης τους και να αποκτήσουν βασικές, ακαδημαϊκές και
επαγγελματικές δεξιότητες.
Σε πάμπολλες χώρες έχουν εφαρμοσθεί διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα σε
σχολεία φυλακών, στην προσπάθεια να βελτιωθούν οι κρατούμενοι σε όλες τις πτυχές
της ανθρώπινης προσωπικότητας. Η εκπαίδευση και η κατάρτιση στη φυλακή μπορεί
να οδηγήσουν σε καλύτερες προοπτικές απασχόλησης και σε σημαντική μείωση της
υποτροπής, τα οποία με τη σειρά τους μπορεί να αποφέρουν χαμηλότερη
εγκληματικότητα. Τα ευεργετικά αποτελέσματα της εκπαίδευσης στη φυλακή
αξιολογούνται περισσότερο από την επίδρασή τους στα ποσοστά της υποτροπής,
παρά από την ενστάλαξη ζητούμενων προσωπικών και κοινωνικών αξιών στον
εσωτερικό κόσμο των κρατουμένων.
Η διδασκαλία και η μάθηση των μαθηματικών στη φυλακή είναι μια συνιστώσα
της εκπαίδευσης στα σωφρονιστικά ιδρύματα. Η παρούσα μελέτη αφορά μια
διδακτική προσέγγιση, που βασίστηκε στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο, τη
μαθητοκεντρική αντίληψη, τη χρήση νέων τεχνολογιών και καταγράφει τις αλλαγές
στη στάση και στη συμπεριφορά των μαθητών απέναντι στο μάθημα, αλλά και
απέναντι στους συμμαθητές τους μέσα στην τάξη, την αλλαγή του κλίματος της τάξης
και τα γνωστικά αποτελέσματα στη μαθησιακή διαδικασία, που γίνεται σε ένα τέτοιο
βαρύ και μονότονο περιβάλλον, όπως αυτό της φυλακής.
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν 10 αλλοδαποί μαθητές, ηλικίας 20 έως 22
χρόνων, της Β' γυμνασίου που λειτουργεί μέσα στο Ε.Κ.Κ.Ν.1 (φυλακές) Βόλου. Η
διαδικασία ολοκληρώθηκε σε τρία στάδια: αρχικό ερωτηματολόγιο, εφαρμογή της
διδακτικής παρέμβασης και τελικό ερωτηματολόγιο. Η συμμετοχή των μαθητών στις
δραστηριότητες ήταν από θετική ως ενθουσιώδης και η μόνη δυσκολία που υπήρξε
αρχικά ήταν στη δημιουργία ομάδων και στη συνεργασία μεταξύ των μελών τους,
που τελικά ξεπεράστηκε γρήγορα.
Τα συμπεράσματα από την εφαρμογή της ερευνητικής διαδικασίας και την
ανάλυση των δεδομένων είναι ότι οι μαθητές κατάφεραν να σημειώσουν μια
σημαντική αλλαγή στον τρόπο σκέψης και αντιμετώπισης των μαθηματικών
προβλημάτων. Επίσης από την αλληλεπίδραση μαθητών-εκπαιδευτικού, αλλά και
μαθητών μεταξύ τους, καθώς και από την εφαρμογή συγκεκριμένων τεχνικών
δημιουργήθηκε ένα θετικό κλίμα συνεργασίας μέσα στην τάξη, που βοήθησε πολύ
στην εκπλήρωση των στόχων της ερευνητικής αυτής προσπάθειας.
Οι σημαντικότερες προτάσεις, που προέκυψαν από την παρέμβαση για την
αποτελεσματική διδασκαλία των μαθηματικών δεξιοτήτων σε έγκλειστους νέους,
είναι η σχέση του δασκάλου με τους μαθητές, τα κατάλληλα διδακτικά υλικά, η
διοικητική υποστήριξη, η εξατομικευμένη διδασκαλία, όπου απαιτείται και οι
κατάλληλες δραστηριότητες των μαθητών.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.