Η συμβολή ενός προγράμματος νοερής απεικόνισης στην εκμάθηση κινητικών δεξιοτήτων σε παιδιά με οριακή νοητική υστέρηση
Προβολή/ Άνοιγμα
Συγγραφέας
Τσάπου, ΟυράναΌνομα Επιβλέποντος
Κοκαρίδας, Δημήτρης
Ημερομηνία
2010Γλώσσα
el
Λέξη-κλειδί
Πρόσβαση
ελεύθερη
Επιτομή
Η χρησιμότητα των γνωστικών στρατηγικών για τη διευκόλυνση της μάθησης
κινητικών δεξιοτήτων σε παιδιά με νοητική υστέρηση (ΝΥ) είναι ένα ζήτημα που
μόλις πρόσφατα έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των ερευνητών. Σκοπός της
παρούσας έρευνας ήταν να εφαρμόσει και να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα
ενός προγράμματος νοερής απεικόνισης στην εκμάθηση κινητικών δεξιοτήτων σε
παιδιά με οριακή ΝΥ. Στην έρευνα συμμετείχαν οχτώ μαθητές του ΕΕΕΚ Τρικάλων,
ηλικίας 14-18 χρόνων. Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκαν τρεις κινητικές δεξιότητες
στόχευσης: σουτ στο ποδόσφαιρο, ελεύθερη βολή στο μπάσκετ, και ρίψη μπάλας με
το χέρι σε κορίνα. Οι συμμετέχοντες αρχικά εκτέλεσαν 2 σετ των 5 επαναλήψεων σε
κάθε μία από τις παραπάνω δεξιότητες. Ο μέσος όρος των επιτυχημένων
προσπαθειών αποτέλεσε το σκορ των συμμετεχόντων για κάθε δεξιότητα. Μετά από
την αρχική μέτρηση οι μισοί μαθητές εξασκήθηκαν στη χρήση της νοερής
απεικόνισης σε έξι ενότητες (πειραματική ομάδα), διάρκειας 5 λεπτών η καθεμία. Στη
διάρκεια των ενοτήτων αυτών οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να φανταστούν εικόνες με
την καθοδήγηση της ερευνήτριας. Στις πρώτες τρεις ενότητες που είχαν σκοπό την
εξοικείωση των συμμετεχόντων με την τεχνική της νοερής απεικόνισης, οι
συμμετέχοντες εξασκήθηκαν με τη χρήση εικόνων της καθημερινότητας τους, ενώ
στις τρεις τελευταίες χρησιμοποιήθηκαν και εικόνες που αφορούσαν τις κινητικές
δεξιότητες της μέτρησης. Ακολούθησε η τελική μέτρηση στην οποία οι μαθητές της
πειραματικής ομάδας χρησιμοποίησαν νοερή απεικόνιση για την εκτέλεση των τριών
δεξιοτήτων. Εξέταση των μέσων όρων έδειξε ότι η βελτίωση της πειραματικής
ομάδας στην τελική μέτρηση ήταν μεγαλύτερη από αυτή της ομάδας ελέγχου σε μία
από τις τρεις δεξιότητες, στο ποδόσφαιρο. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η
στρατηγική της νοερής απεικόνισης μπορεί να εφαρμοστεί σε παιδιά με οριακή ΝΥ
με την προϋπόθεση να υπάρξει προσαρμογή των σεναρίων απεικόνισης προκειμένου
να παρατηρηθεί βελτίωση στην απόδοση κινητικών δεξιοτήτων. Μελλοντικές έρευνες
προτείνεται να διερευνήσουν περαιτέρω την εφαρμογή της νοερής απεικόνισης σε
μεγαλύτερα δείγματα μαθητών με ΝΥ.
Ακαδημαϊκός Εκδότης
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.