Μελέτη των αντιλήψεων μαθητών/ριών γυμνασίου για έννοιες πληροφορικής και διδακτική αντιμετώπιση των εναλλακτικών ιδεών τους με κατάλληλο εκπαιδευτικό λογισμικό : διδασκαλία των δικτύων υπολογιστών με χρήση του εκπαιδευτικού λογισμικού "Δίκτυα Υπολογιστών"
Resumen
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της μελέτης των
αντιλήψεων μαθητών/ριών της Β’ Γυμνασίου για έννοιες της μεταφοράς δεδομένων
μέσω δικτύων υπολογιστών, των δικτύων υπολογιστών, του διαδικτύου και των
υπηρεσιών του στο Γυμνάσιου Στέφανοβικείου του Νομού Μαγνησίας και στο Γυμνάσιο
Μακρυχωρίου του Νομού Λάρισας. Παράλληλα διερευνήθηκαν οι απόψεις των
εκπαιδευτικών σχετικά με τις ιδέες αυτές των μαθητών/ριών. Στα πλαίσια εφαρμογής της
κλασικής διδακτικής προσέγγισης οι μαθητές/ριες αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες
στην κατανόηση των δικτύων υπολογιστών, της μεταφοράς δεδομένων μέσω δικτύων,
του διαδικτύου και των υπηρεσιών του. Η εναλλακτική διδακτική προσέγγιση που
προτείνεται αποσκοπεί στην επίτευξη συγκεκριμένων μαθησιακών στόχων που
σχετίζονται κυρίως με την κατανόηση των παραπάνω εννοιών. Η προσέγγιση βασίζεται
στη χρήση του εκπαιδευτικού λογισμικού «Δίκτυα Υπολογιστών» που σχεδιάστηκε και
υλοποιήθηκε για το σκοπό αυτό. Πυρήνα της αποτελεί το εποικοδομητικό μοντέλο
μάθησης σε ένα συνεργατικό περιβάλλον εργασίας. Η σχεδίαση και οργάνωση του
τεχνολογικού περιβάλλοντος μάθησης βασίστηκε στο πλαίσιο Δ.Ε.Σ.Τ.Ε. Η πειραματική
αξιολόγηση της προσέγγισης κατέγραψε βελτίωση στις γνωσιακές επιδόσεις των
μαθητών/ριών, ενίσχυση της θετικής στάσης τους απέναντι στο μάθημα και έδειξε ότι οι
περισσότεροι μαθητές/ριες αντεπεξήλθαν με επιτυχία τόσο στο συνεργατικό περιβάλλον
που δημιουργήθηκε, όσο και στις δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν για τις ανάγκες
αυτής της έρευνας.
Academic publisher
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.